lu.se

Robotar som kan kasta boll och visa känslor

2017-01-23

Civilingenjörsstudenter och masterstudenter i kognitionsvetenskap visar upp projekt som tagits fram under ledning av forskare från designvetenskap och kognitionsvetenskap. FOTO: Jenny Loftrup

Den 18 och 19 januari träffades några av framtidens innovatörer på LUX för att demonstrera och berätta om sina forsknings- och utvecklingsprojekt.

Studenter från Kognitionsvetenskap och LTH visade under två mässförmiddagar på LUX upp  studentdriven forskning och innovation.

– Det är roligt att visa upp vad man har gjort när det ligger så i framkant, säger Mikael Nilsson, LTH-student på tvärdisciplinära kursen Innovativ interaktion.

Markus Lindberg som läser kognitionsvetenskap har tagit fram en uttrycksfull robot tillsammans med två LTH-studenter:

– Det blir en mycket bättre slutprodukt när vi samarbetar. Jag kan inte koda en robot, men har kunnat bidra med information om hur mänsklig kognition fungerar och hur människor i olika kulturer uppfattar robotens uttryck.

Om en robot visar "känslor" underlättar det interaktionen med människor. Om robotar ges mänskliga rörelsemönster, ser mänskliga ut och uttrycker "känslor" vill människor kommunicera med dem. Det visar sig exempelvis vara lättare för människor att förstå instruktioner om det uppfattas som att roboten ger uttryck för en känsla.

Så här såg programmet för dagarna ut:

18 januari kl 09.30-12.00

Styrning av smarta prylar via hologram

Kasta planeterna på plats i solsystemet – pedagogisk Virtual Reality? Det intelligenta hemmet – nu enklare än någonsin

Källkritik på riktigt – ett nytt pedagogiskt grepp i ett digitalt läromedel för mellanstadieelever

Ett Virtual Reality-klassrum för kontrollerade studier av verklighetens kaotiska lärmiljöer

Magiska skolgården – ett innovativt sätt att lära barn multiplikation

En humanoidrobot som kan konsten att titta på folk

En humanoidrobot som kan visa känslor

Att lära en humanoidrobot att kasta boll


19 januari kl 09.30-12.00

Framtidens virtuella klassrum – besök en glaciär!

Hjälp en tidsalv att utföra uppdrag för Professor Chronos – ett digitalt läromedel i historia för mellanstadiet

En humanoidrobot som vill titta på dig

En humanoidrobot som kan konsten att titta på folk

En humanoidrobot som kan slappna av

Smart interaktion med Internet of Things – en kognitiv utmaning 

En trestegsmodell som interaktionsmodell för framtidens Internet of Things

Perifer interaktion på din arbetsplats

Nudging you in the right direction


Projekten är forsknings- och utvecklingsprojekt som genomförts under höstterminen av civilingenjörsstudenter och masterstudenter i kognitionsvetenskap (åk 4 och 5), under ledning av forskare från designvetenskap och kognitionsvetenskap.

Sydsvenskan bevakade mässdagarna Innovativ Interaktion :

http://www.sydsvenskan.se/2017-01-19/farska-forskare-funderar-fram-framtidens-framkantsforskning

Se också projektfilmer på denna länk:
https://www.facebook.com/events/385334855174779/permalink/396929907348607/

Senaste nyheterna

Jaget är en jazzorkester - om konsten att se sig själv
2018-05-23
När stiftelsen Baculus Deperditus för fjärde året i rad bjöd in till föreläsning i domkyrkan ...

"Svenska Akademien hade inget val"
2018-05-04
Beskedet om att Nobelpriset skjuts upp är historiskt. ”Men på sikt tror jag inte att det gör så ...

Årets Humanist- och teologdagar blickar in i det okända
2018-04-11
”Okänd, ökänd, misskänd – förintelsen 1941-2018”, ”Turist bakom järnridån – en resa in i det ...

Överraskande mycket fisk i stenålderskosten
2018-03-21
Ny forskning vid Lunds universitet kan nu visa vad de första människorna faktiskt åt i södra ...

Etnologen Susanne Lundin får Rausingpriset 2018
2018-03-01
Susanne Lundin, internationellt erkänd forskare inom forskningsfältet humaniora och medicin, ...

Fler nyheter