Person
Från januari 2018 har jag uppdrag som prodekan på Humanistiska och Teologiska fakulteterna med ansvar för utbildning på grund- och avancerad nivå. Uppdraget fyller ungefär halva min arbetstid; resten av tiden ägnar jag åt forskning och handledning. Jag har undervisat och handlett på alla nivåer i filmvetenskap och gett kurser främst inom filmestetik, filmteori, tidig filmhistoria och world cinema. I min forskning inriktar jag mig främst på filmmusik (och experimentella metoder), svensk film, frågor om nationell och kulturell identitet, svenskamerikanska filmförbindelser, celebritetsforskning eller filmstjärnor, och har också sysslat med tv-forskning. Hösten 2014 var jag gästlärare vid University of Washington i Seattle där jag gav en kurs om film och migration.Tidigare har jag också varit gästforskare vid University of Southampton, UK.
Forskning
Pågående projekt
Avslutade projekt
- Filmmuséer. Lokala, regionala och nationella berättelser om film och kultur (forskningsledare)
- Filmmusikberättande och laboratorieexperimentella metoder (forskningsledare)
- Sverige, svenskhet och Sverigebilder i ett transnationellt perspektiv (forskningsledare)
- The Migration to America in Swedish and American Film (forskningsledare)
- Film, Experimental Design and Quantitative Methods
Om forskningen
I min forskning arbetar jag för närvarande huvudsakligen med två projekt.
Det ena, ”Filmmusikupplevelse och experimentella metoder”, undersöker möjligheterna att använda psykofysiologiska och neurovetenskapliga empiriska metoder för att studera åskådarens upplevelse av audiovisuellt berättande, främst fiktionsfilm. Till exempel används ögonrörelsemätningar för att se om och hur uppmärksamheten förändras vid olika ljudmiljöer till samma filmscener eller hur åskådarens upplevelse förändras av skiftande samspel mellan film och musik.
Det andra projektet har titeln "Anita Ekberg, konstruktionen av en omtvistad celebritet". Här undersöker jag hur Anita Ekberg konstruerades som stjärna i Hollywood under 1950-talet och hur hon bland annat kom att bli ett förkroppsligande av föreställningar om den svenska sexsymbolen. I studien jämförs mottagandet av Ekberg i amerikansk och svensk press, och i det vidare arbetet kommer också studier av Ekbergs tid i Italien att ingå.
Därutöver fortsätter jag med min forskning om transnationella filmrelationer mellan USA och Sverige där jag bland annat undersöker hur den svenska migration och svenska immigranter till USA tecknas i svensk och amerikansk filmkultur, och också hur filmen användes av den svenskamerikanska befolkningen i sitt minnesskapande om Sverige.
Publikationer
Böcker (5 st)
- Wallengren, A.-K. (2014). Welcome Home Mr Swanson : Swedish Emigrants and Swedishness on Film. Nordic Academic Press.
- Wallengren, A.-K. (2013). Välkommen hem Mr Swanson : svenska emigranter och svenskhet på film. Nordic Academic Press.
- Wallengren, A.-K. (2005). UR-bilder. Utbildningsprogram som tv-genre. Skrifter om utbildningsprogrammens historia, nr 11. Stiftelsen Etermedierna i Sverige.
- Wallengren, A.-K. & Wadensjö, C. (2001). Om tilltal, bildspråk och samhällssyn i utbildningsprogrammen (Samhällsbyggarnas tv-berättande. Estetik och ideologi i utbildningsprogram för televisionen). Stiftelsen Etermedierna i Sverige.
- Wallengren, A.-K. (1998). En afton på Röda Kvarn. Svensk stumfilm som musikdrama. Lund University Press. Doktorsavhandling.
Redaktörskap (5 st)
- Donnelly, K. J. & Wallengren, A.-K. (2016). (Red.) Today's Sounds for Yesterday's Films : Making Music for Silent Cinema. Palgrave Studies in Audio-Visual Culture. Palgrave Macmillan.
- Wallengren, A.-K. & Donnelly, K. J. (2015). (Red.) Music and the Moving Image : Special issue, Psychology of Film Music. Music and the Moving Image, 8. University of Illinois Press.
- Hedling, E. & Wallengren, A.-K. (2014). (Red.) Den nya svenska filmen : kultur, kriminalitet & kakofoni. Bokförlaget Atlantis.
- Hedling, E. & Wallengren, A.-K. (2006). (Red.) Solskenslandet : svensk film på 2000-talet. Bokförlaget Atlantis.
- Wallengren, A.-K. (2002). (Red.) Filmhäftet. Filmhäftet, 30. Filmhäftet.
Artiklar (7 st)
- Wallengren, A.-K. (2015). Tysk film efter muren. En tudelad historia. Statsvetenskaplig tidskrift, 2015/3, 343-362. Fahlbeckska stiftelsen.
- Wallengren, A.-K. & Donnelly, K. J. (2015). Introductory Notes by the Guest Editors. Music and the Moving Image, 8, 3-4. University of Illinois Press.
- Wallengren, A.-K. & Donnelly, K. J. (2015). Introductory Notes by the Guest Editors. Psychology of Film Music, special issue of Music and the Moving Image, 8, 3-4. University of Illinois Press.
- Wallengren, A.-K. & Strukelj, A. (2015). Film Music and Visual Attention : A Pilot Experiment using Eye-Tracking. Music and the Moving Image, 8, 69-80. University of Illinois Press.
- Wallengren, A.-K. (2008). Hollywood in Sweden: Cinematic References Imagining America. Film International, 6, 42-50. Intellect Ltd..
- Wallengren, A.-K. (2005). Music in Children's Films - Empathy or Socialization?. Film International, 13, 40-50. Intellect Ltd..
- Wallengren, A.-K. (2002). När själen spiller över. Filmhäftet, 122, 20-25. Filmhäftet.
Bokkapitel (23 st)
- Wallengren, A.-K. (submitted). 'A Trip to Sweden for 50 cents' : Screenings of Swedish Films in the Swedish-American Community in Seattle until 1950. Nordic Immigration in the Pacific Northwest 2016 [Preliminary title].
- Wallengren, A.-K. & Strukelj, A. (2018). Into the Film with Music : Measuring Eyeblinks to Explore the Role of Film Music in Emotional Arousal and Narrative Transportation. I Dwyer, T., Perkins, C., Redmond, S. & Sita, J. (Red.) Seeing into Screens: Eye Tracking and the Moving Image (pp. 65-85). Bloomsbury Academic.
- Wallengren, A.-K. (2016). To be in Dialogue with the Film : With Neil Brand and Lillian Henley at the Masterclasses at Pordenone Silent Film Festival. I Donnelly, K. J. & Wallengren, A.-K. (Red.) Today's Sounds for Yesterday's Films : Making Music for Silent Cinema (pp. 192-215). Palgrave Macmillan.
- Wallengren, A.-K. & Donnelly, K. J. (2016). Music and the Resurfacing of Silent Film : A General Introduction. I Donnelly, K. J. & Wallengren, A.-K. (Red.) Today's Sounds for Yesterday's Films : Making Music for Silent Cinema (pp. 1-9). Palgrave Macmillan.
- Wallengren, A.-K. (2015). Powered by Music : Contemporary Film Musicals, Nordic Style. I Gustafsson, T. & Kääpä, P. (Red.) Nordic Genre Film : Small Nation Film Cultures in the Global Marketplace (pp. 173-185). Edinburgh University Press.
- Hedling, E. & Wallengren, A.-K. (2014). Bland konstnärer, rättskipare och avfällingar: en introduktion till den nya svenska filmen. I Hedling, E. & Wallengren, A.-K. (Red.) Den nya svenska filmen: kultur, kriminalitet, kakofoni. Bokförlaget Atlantis.
- Wallengren, A.-K. (2014). Svenska Hollywoodfruar och kulturella karikatyrer. I Erik, H. & Ann-Kristin, W. (Red.) Den nya svenska filmen: kultur, kriminalitet, kakofoni. Bokförlaget Atlantis.
- Wallengren, A.-K. (2012). Dollartåget. I Jönsson, M. & Snickars, P. (Red.) "Skosmörja eller arkivdokument?" Om filmarkivet.se och den digitala filmhistorien. (pp. 229-245). Kungliga biblioteket.
- Wallengren, A.-K. (2010). "John Ericsson: Victor of Hampton Roads". Images of Sweden in American History. I Hedling, E., Hedling, O. & Jönsson, M. (Red.) Regional Aesthetics : Locating Swedish Media (pp. 63-81). National Library of Sweden.
- Wallengren, A.-K. (2010). Celebrating Swedishness. Swedish-Americans and Cinema. I Marklund, A. & Larsson, M. (Red.) Swedish Film. An Introduction and Reader (pp. 134-144). Nordic Academic Press.
- Wallengren, A.-K. (2010). Importing evil: The American Gangster, Swedish Cinema, and Anti-American Propaganda. I Bolton, K. & Olsson, J. (Red.) Media, Popular Culture, and the American Century (pp. 216-227). National Library of Sweden.
- Wallengren, A.-K. (2009). Småland-Amerika tur och retur: Filmen och smålänningen. I Littberger Caisou-Rousseau, I., Nilsson, M. & Carina, S. (Red.) Speglingar av Småland (pp. 249-269). Isaberg förlag.
- Wallengren, A.-K. (2008). På besök i det gamla hemlandet: amerikaemigranternas återvändarfilmer. I Hedling, E. & Jönsson, M. (Red.) Välfärdsbilder : Svensk film utanför biografen. (pp. 320-334). Statens ljud- och bildarkiv.
- Wallengren, A.-K. (2007). Svenskhet i diasporan - nationell film och den svenskamerikanska pressen. I Nilsson, M., Rydén, P. & Sjöberg, B. (Red.) Då och där, här och nu - festskrift till Ingemar Oscarsson (pp. 33-45). Språk- och litteraturcentrum, Lunds universitet.
- Wallengren, A.-K. (2006). Kultur och okultur - bilden av landsbygdens folk. I Hedling, E. & Wallengren, A.-K. (Red.) Solskenslandet: svensk film på 2000-talet. Bokförlaget Atlantis.
- Wallengren, A.-K. & Hedling, E. (2006). Svensk film i skuggan av sekelskiftet - en inledning. I Hedling, E. & Wallengren, A.-K. (Red.) Solskenslandet: Svensk film på 2000-talet (pp. 9-18). Bokförlaget Atlantis.
- Wallengren, A.-K. (2005). Filmmusik 1954-1955. Vildfåglar. I Tegen, M. (Red.) Dag Wirén - en vägvisare. Gidlunds förlag.
- Wallengren, A.-K. (2005). Körkarlen. I Tegen, M. (Red.) Dag Wirén - en vägvisare. Gidlunds förlag.
- Wallengren, A.-K. (2005). Två filmer av Alf Sjöberg. Bara en mor. Fröken Julie. I Tegen, M. (Red.) Dag Wirén - en vägvisare. Gidlunds förlag.
- Wallengren, A.-K. (2005). Wiréns filmmusik - ett credo i kläm? Man glömmer ingenting. Oss tjuvar emellan eller en burk ananas. I Tegen, M. (Red.) Dag Wirén - en vägvisare. Gidlunds förlag.
- Wallengren, A.-K. (1999). Ljudet och musiken i det moderna projektet : Modern Times, Mon Oncle och Koyaanisqatsi. I Andersson, L. G. & Hedling, E. (Red.) Abaslon (Lund) (pp. 131-146), 16. Litteraturvetenskapliga institutionen, Lunds universitet.
- Wallengren, A.-K. (1999). Provocerande undervisning. Arbetare -71 i ett berättartekniskt perspektiv. I Sandin, B. (Red.) Medier och modernisering. En antologi om utbildningsprogram och samhällsförändring. Stiftelsen Etermedierna i Sverige.
- Wallengren, A.-K. (1990). Stumfilm - en musikdramatisk upplevelse. I Olsson, J. (Red.) I offentlighetens ljus. Stumfilmens affischer, kritiker, stjärnor och musik. Brutus Östlings Bokförlag Symposion.
Encyklopediartiklar (6 st)
- Wallengren, A.-K. (2015). Dag Wirén. Svensk filmdatabas (elektronisk resurs-webbsida). Svenska Filminstitutet.
- Wallengren, A.-K. (2015). Hilding Rosenberg. Svensk filmdatabas (elektronisk resurs-webbsida). Svenska Filminstitutet.
- Wallengren, A.-K. (2015). Lars-Erik Larsson. Svensk filmdatabas (elektronisk resurs-webbsida). Svensk Filmindustri.
- Wallengren, A.-K. (2013). Björn Isfält. Svensk filmdatabas (elektronisk resurs-webbsida). Svenska Filminstitutet.
- Wallengren, A.-K. (2012). Edvard Persson. I Andersson, L. G., Hedling, O., Sundholm, J., Iversen, G., Thorsen, I. & Thor Møller, B. (Red.) Historical Dictionary of Scandinavian Cinema. Scarecrow Press.
- Wallengren, A.-K. (2012). Nils Poppe. I Andersson, L. G., Hedling, O., Sundholm, J., Iversen, G., Thorsen, I. & Thor Møller, B. (Red.) Historical Dictionary of Scandinavian Cinema. Scarecrow Press.
Konferensbidrag (18 st)
- Wallengren, A.-K. (2018). Ingmar Bergman’s Musical Moments.
- Wallengren, A.-K. (2017). Anita Ekberg in Hollywood : A Contested Actress and Sex Goddess.
- Wallengren, A.-K. (2016). "A Trip to Sweden for 50 cents": Screenings of Swedish Films in the Swedish-American Community in Seattle until 1950.
- Wallengren, A.-K. (2015). Ingrid Bergman as Wartime Mediator : Swedish Immigrants as “the Same” in the OWI-film Swedes in America.
- Wallengren, A.-K. & Strukelj, A. (2014). Film Music in the Lab : Eye Tracking Experiments on Music's Influence on Film Semantics.
- Wallengren, A.-K. (2013). Back to the Past: Screenings of Swedish Films in the Swedish-American Community until 1950.
- Wallengren, A.-K. (2013). Film museum exhibitions. Local, regional and national stories about film and culture.
- Wallengren, A.-K. (2012). Back to the Past: Screenings of Swedish Films in the Swedish-American Diaspora until 1950.
- Wallengren, A.-K. (2012). Projektpresentation i gruppen Sverige och Nordamerika: migration, språk, kultur.
- Wallengren, A.-K. (2011). Det svenskamerikanska hembiträdet i amerikansk populärfilm: från 1910-talets crossdressing till 1940-talets politiska karriär.
- Wallengren, A.-K. (2011). Representations of the Female Swedish-American: From the Drag Maid to the Bikini Girl.
- Wallengren, A.-K. (2011). The Swedish-American Maid in the American Popular Film: From Drag to Political Career.
- Wallengren, A.-K. (2009). Importing Evil: The American Gangster, Swedish Cinema, and Anti-American Propaganda.
- Wallengren, A.-K. (2009). The Swedish-American winning the American Civil War. The Swedish Nationalist Film in the 1930s.
- Wallengren, A.-K. (2008). På besök i det gamla hemlandet - amerikaemigranternas återvändarfilmer.
- Wallengren, A.-K. (2007). Sweden, America and the Emigrant in the Swedish Film.
- Wallengren, A.-K. (2005). A Swede is a Swede is a Swede? Sweden and the Swedish-American: National Identity and Cinematic Representation.
- Wallengren, A.-K. (2005). A Swede is a Swede is a Swede? Sweden and the Swedish-American: National Identity and Cinematic Representation.
Recensioner (8 st)
- Wallengren, A.-K. (2016). "Silent Cinema and the Politics of Space" by Jennifer M. Bean, Anupama Kapse, and Laura Horak. Scandinavian Studies, 88, 331-336. Society for the Advancement of Scandinavian Study.
- Wallengren, A.-K. (2007). The Cinema of Scandinavia, Tytti Soila (ed.) (2005). Film International, 5, 77-79. Intellect Ltd..
- Wallengren, A.-K. (2006). Transnational Cinema in a Global North: Nordic Cinema in Transition, Andrew Nestingen & Trevor G. Elkington (eds.) (2005). Film International, 4, 90-91. Intellect Ltd..
- Wallengren, A.-K. (2002). Paolo Cherchi Usai: The Death of Cinema. History, Cultural Memory and the Digital Dark Age (London: BFI Publishing 2001). Filmhäftet, 5, 42-42. Filmhäftet.
- Wallengren, A.-K. (2001). Birger Langkjaer: Den lyttende tilskuer. Perception av lyd og musik i film (Köbenhavn: Museum Tusculanums Forlag 2000). Filmhäftet, 1, 62-63. Filmhäftet.
- Wallengren, A.-K. (2001). Pelle Snickars: Svensk film och visuell masskultur 1900 (Stockholm: Aura 2001). Filmhäftet, 5, 63-64. Filmhäftet.
- Wallengren, A.-K. (1999). Astrid Söderbergh Widding: Stumfilm i brytningstid. Stil och berättande i Georg af Klerckers filmer (Filmvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet 1998). Filmhäftet, 2, 66-68. Filmhäftet.
- Wallengren, A.-K. (1998). Jessica Duchen: Erich Wolfgang Korngold (London: Phaidon Press Limited 1996), Brendan G Carroll: The Last Prodigy. A Biography of Erich Wolfgang Korngold (Portland, Oregon: Amadeus Press 1997). Filmhäftet, 4, 79-80. Filmhäftet.
Artiklar i facktidskrifter och populärpress (1 st)
Handledning vid Lunds universitet (2 st)
- Krona, M. (2009). Från orsak till verkan : berättarstrategier i Sveriges Televisions inrikespolitiska nyhetsförmedling 1978-2005. Lund University (Media-Tryck). Doktorsavhandling.
- Borg, M. (2006). Skol-TV - traditioner, visioner och former : en studie av skol-TV:s förutsättningar, framväxt och utveckling under 1960-talet. Centre for Languages and Literature, Lund University. Doktorsavhandling.
Forskningsportalen (Lunds universitet)
Administrativt
Uppdrag
- Prodekan för Humanistiska och teologiska fakulteterna
- Ordförande, Grundutbildningsnämnden, Humanistiska och teologiska fakulteterna
- Ledamot, Fakultetsstyrelsen, Humanistiska och teologiska fakulteterna
- Ledamot, Fakultetsstyrelsens arbetsutskott, Humanistiska och teologiska fakulteterna
Övriga uppdrag och meriter
FD 1998, tillsvidareanställd som universitetslektor 2004, antagen som docent 2005, befordrad till professor 2012.