Mette Sjölin - doktorand i engelsk litteratur

Utbytesstudierna öppnade dörren till doktorandtjänst

Som liten ville Mette Sjölin bli författare och när det var dags att söka till universitetet valde hon att fördjupa sig i litteraturvetenskap och blev då speciellt fascinerad av engelsk litteratur. Efter att ha studerat fyra år i Lund ville hon packa resväskan och studera en termin som utbytesstudent.

­– Jag hade tänkt på det ganska länge, gått på flera informationsmöten och letat information på nätet. Men själva utbytet blev inte av förrän andra terminen på mitt masterprogram, säger Mette Sjölin. Hon vände sig till Internationella kontoret på Humanistiska och teologiska fakulteterna och fick hjälp med vilka papper som skulle fyllas i.

– Jag jämförde de olika samarbetsuniversiteten, främst genom deras hemsidor, rangordnade de två jag helst ville till och letade upp kurser jag skulle vilja läsa. Sedan skrev jag ett statement of purpose och skickade in en ansökan, säger Mette Sjölin. Valet föll på University of Birmingham och det var speciellt deras Shakespeare-institution som lockade.

– Chansen att få läsa en kurs från något av masterprogrammen där vägde tungt, och det visade sig också vara möjligt. Eftersom inriktningen på min utbildning var engelsk litteratur kändes det naturligt att läsa kurser inom litteratur i Storbritannien.

Nytt hem

Några dagar innan hon skulle ha sin första föreläsning flög Mette till England. På plats fick hon information av en administratör på universitet och sedan fick hon nyckeln till sitt nya hem. Under utbytesterminen läste Mette tre teoretiska kurser: Shakespeare’s Legacy, European Drama och The Language of Literature.

– Kursen ”Shakespeare’s Legacy” var definitivt den bästa, berättar Mette. Två av kurserna hade en lektion i veckan medan den tredje gick intensivt över tre helger med heldagar.

– Alla tre kurserna examinerades genom uppsatser som skrevs över påsklovet som var en månad långt.

Tid till nöjen

När uppsatserna lämnats in var det slut på schemalagda föreläsningar och Mette fick tid till att resa i området och ta del av studentlivet.

– Det var ett väldigt rikt kulturliv på campus. Under tiden jag var där anordnade studenterna två festivaler, en för alternativ scenkonst och en för klassisk musik. De satte upp en opera, en musikal och två Shakespearepjäser och har också en egen konstsamling. Om man som utbytesstudent vill vara aktiv i någon förening rekommenderar Mette att man åker på hösten.

– I och med att jag kom dit på våren och alla engelska studenter börjar på höstterminen var det lite svårt att komma in i föreningarna och många projekt var redan påbörjade för året. En förening Mette emellertid kunde bli medlem i var en för internationella studenter. Tillsammans med de andra utbytesstudenterna åkte hon på bussutflykter till platser som Stratford-upon-Avon och Salisbury. Åter i Sverige tog Mette Sjölin sin masterexamen och ett år senare kom hon in på forskarutbildningen där hon doktorerar i engelsk litteratur.

– Det var genom mina studier vid The Shakespeare Institute som jag fick idén till det som skulle bli mitt avhandlingsämne och kom i kontakt med några av de texter som är mina primärkällor. Jag tror faktiskt det är ganska tveksamt om jag hade blivit antagen som doktorand om det inte hade varit för min utbytestermin.

Mette Sjölin
Namn: Mette Sjölin
Bor:
Lund
Yrke:
Doktorand i engelsk litteratur vid Lunds universitet
Studerat (ett urval):
Kandidatexamen i engelska med litteraturvetenskaplig inriktning; masterexamen i litteratur, kultur och medier med engelsk inriktning; utbytesstudier i Birmingham inom litteratur och drama

Forskare

För att påbörja en karriär som forskare är det först doktorandstudier som gäller. För doktorandstudier krävs att du blir antagen till forskarutbildning. Att forska är ett mycket varierande och roligt arbete och ofta ingår en viss del undervisning. Forskarutbildning finns inom de flesta ämnen och om du vill veta mer, kontakta studievägledaren vid den institution där det ämne finns som du är intresserad av.

Relaterad information

Sidansvarig: malin.sjobergkansliht.luse | 2021-02-12