lu.se

Ansökan om utbyte

Lärarmobilitet

Du ansöker om Erasmus+ lärarmobilitet online. Ansökningsperioden är löpande, men innan du ansöker behöver du försäkra dig om att det finns ett avtal för lärarmobilitet mellan din fakultet och det lärosäte som du ansöker om att åka till. Om det inte finns något avtal på plats kontaktar du HT-Internationella kontoret och diskuterar möjligheterna till att skriva ett avtal. 

Ansökan online

Du gör ansökan för Erasmus+ lärarmobilitet online på deras hemsida. Du får då ett filnummer vilket gör att du kan gå in i databasen och ändra eller lägga till uppgifter senare. När du har fyllt i alla uppgifter i ansökan kommer du kunna skriva ut dokumenten Erasmus+ Mobility Agreement Teaching och Erasmus+ Grant Agreement.

Erasmus+ Mobility Agreement Teaching innehåller information om vad du ska göra under mobiliteten. Dokumentet ska skrivas under av dig själv, prefekt eller motsvarande vid din heminstitution och av värduniversitetet.

Erasmus+ Grant Agreement innehåller regler för stipendiet. Dokumentet ska skrivas under av dig själv.

Administrationen kring lärarutbytet är lite krävande – det är EU-kommissionens regler som styr detta. Läs mer om hur du gör på sidan:

Samtliga dokument ger du till HT-Internationella kontoret som samordnar din ansökan.

Det är först när du får tillbaka det signerade Erasmus+ Grant Agreement som din ansökan är beviljad.

Lämna den kompletta ansökan till:

HT-Internationella kontoret
SOL-Centrum, Absalon (rum 141-142), HS20