lu.se

Christofer Emgård – narrative director på spelföretag

Studierna inom humaniora gav honom drömjobbet

Christofer Emgårds mål var att bli författare och för att kunna nå ut till en bredare läsarkrets ville han förbättra sina engelska skrivkunskaper. Han satte därför samman två egna examinationer genom att kombinera studier i bland annat engelska med Lunds universitets författarskola.

Vad ville du bli som liten?
– Jag ville bli filmregissör och strävade mot det i början av mina studier. Det var den drömmen som gjorde att jag sökte till drama-teater-film-utbildningen, men så lärde jag mig ta mig an manus och skrivandet blev det mer centrala intresset. Jag hamnade på författarskolan och halkade sedan in i spelbranschen.

Var det en självklarhet att du skulle studera vidare efter gymnasiet?
– Det tycker jag nog att det var. Det var precis innan backpackervågen slog till. Jag stack ut och reste mellan mina studier istället. Jag har läst totalt sex års studier, men utspritt på tio år.

Hur var första dagen som ny student?
– Jag minns att jag var besviken på lokalerna. Det var inte som de bilder jag sett från amerikanska universitet med stora föreläsningsalar. Istället var det vanlig, tråkig institutionsmiljö med ljusa björkmöbler. Men å andra sidan gillade jag friheten och ansvarskänslan som universitetsstudier ger.

Varför valde du att studera engelska och författarskola?
– Jag valde engelska för att jag hade börjat skriva mer och ville bli bättre på att skriva på engelska för att kunna gå över till det. Jag läste först ett år i sträck och tog sedan en paus innan jag började på författarskolan. Där började jag för att jag precis skrivit ett romanmanuskript och hade bestämt mig för att jag ville bli författare. Jag tyckte att det lät intressant att man fick vägledning och kunde försörja sig på studiemedel medan man helhjärtat satsade på sitt skrivande. Jag avslutade mina studier med ett sista halvår engelska. Jag var inne på att doktorera i det för att ha något att livnära mig på medan jag skrev böcker.

Skulle du rekommendera andra att läsa engelska och gå på författarskolan?
– Det beror på vad man vill ha ut av det. Författarskolan var väldigt beroende av vad man själv tar med sig, att man har idéer och disciplin. Kommer man dit och tänker att man ska göra studierna lite vid sidan om annat så är det bortkastad tid. Utnyttja att det finns resurser med erfarna skribenter att prata med. Engelskan var mycket inriktad på lingvistik och litteraturstudier. Vill man lära sig om det är det absolut värt att söka.

Var det någon delkurs du tyckte extra mycket om?
– En del av kurserna i engelska var jag väldigt förtjust i. Vi läste till exempel kända sagor och skrev små papers om dem. Det var väldigt spännande, kul och lärorikt med mycket skrivande. Läraren var uppmärksam på att texten skulle se bra ut. I en annan kurs gjorde vi en närstudie av Shakespeares Macbeth. Det fick mig att förstå själva Shakespearekonceptet.

– Författarskolan var bra på att ge en överblick på olika sätt att skriva, bland annat hur man skriver tv-serier och sånglyrik. Det var inspirerande. Det var en bra upplevelse att träffa andra som skrev och höra om deras erfarenheter.

Hur såg en typisk dag som student ut?
– I engelskan hade vi ofta en föreläsning på morgonen och sedan gick eftermiddagen åt att läsa kurslitteraturen. Det var mycket läsning och så skrev jag kandidatuppsats. På författarskolan var det betydligt färre föreläsningar. Jag skapade en egen arbetsdag genom att gå upp klockan nio och sedan ha som mål att skriva 2000 ord. Det kunde ta 3-5 timmar och efteråt var jag helt slut i huvudet. Eventuellt kunde det vara en föreläsning efter det med författarbesök. Vi hade också responsgrupper med kanske fem elever i varje som läste varandras grejer och gav feedback.

Har du något tips på bra studieteknik?
– Tricket är att veta vad man vill uppnå med sina studier. Författarskolan handlar om att skapa ett verk. Man måste ha disciplin att följa och hålla fast vid sin målbild. När man studerar ett ämne som engelska är ett tips att inte vänta med allt till sista minuten.

Hur har du kunnat använda det du studerade i yrkeslivet?
– Mitt arbetsspråk är engelska så jag har haft väldigt stor nytta av de studierna. De engelska litteraturstudierna har vidgat min kontext och gett referenser när jag utvecklar en story till ett datorspel. I författarskolan etablerades min självdisciplin och jag lärde mig mycket om författande. Jag har haft stor nytta av övningarna i att ta och ge feedback. Att lära mig sortera mellan den kritik som är relevant och den som är oanvändbar.

Varför är det bra att studera humanistiska ämnen?
– Jag tycker att det vidgar ens tankeförmåga.

Vad tycker du att blivande studenter bör tänka på när de väljer utbildning?
– Hitta din målbild. Det är bra att veta vad du vill uppnå i slutändan så du inte halkar runt på en massa nybörjarkurser och plötsligt har tre år gått utan att du har något för det.

Hur fungerar det att kombinera olika ämnen till en examen?
– Det har fungerat ganska bra. Jag hade inte planerat att ta examen i något av ämnena utan läste för att lära mig saker som var nyttiga till annat jag gjorde. Men allt har hängt samman i mina studier så de har flutit ihop ganska väl.

Hur var studentlivet som humanist?
– Jag var med i Steve, student-tv. Min största prestation var att medverka i en film som visades på repeat under flera år. Jag gjorde en del kortfilmer också. Jag tror det kan vara bra att vara aktiv i studentlivet om man hittar något som man lär sig av, till exempel att jobba på studenttidningen för att bli bättre på att skriva.

Hur tog du klivet över till yrkeslivet efter examen?
– Jag halkade in i datorspelbranschen. Det var sommaren efter författarskolan, 2005. Jag har alltid spelat mycket spel och frilansat som speljournalist. Så såg jag att det söktes testare för ett spel. Jag tyckte det kunde vara ett kul extraknäck, men hörde inget av dem. Så kom hösten och jag pluggade min sista termin engelska och funderade på doktorandtjänst. Då hörde spelföretaget av sig och sa att jag verkade mer intressant som speldesigner. Jag tyckte det lät spännande och efter tre svåra intervjuer fick jag anställningen.

Vad gör du en dag på jobbet?
– På morgonen hanterar jag e-mail som kommit under natten från USA. Sedan har jag skrivtid ett par timmar där jag kommer fram till vad röster ska säga i spelet. På eftermiddagen testar jag så att allt fungerar som det ska i spelet. Om något inte stämmer noterar jag ändringar. Vi har även rätt mycket möten om hur spelen ska utvecklas. Jag hade inte tänkt att det var det här jag skulle jobba med, men nu har det nästan blivit ett drömjobb. Jag får ju jobba med regi, skådespel och skrivande. Det är väldigt spännande.

Vad är ditt framgångsrecept?
– Våga drömma. Och ha självdisciplin. Man kan göra det mesta bara man ger sig fan på det.

Text: Lisa Kron

Christofer Emgård

Namn: Christofer Emgård
Bor:
Stockholm
Yrke:
Narrative director på spelföretaget Dice
Utbildning:
Fil.kand. i engelska, magisterexamen från författarskolan, japanska, japansk historia samt drama-teater-film