Erik Magntorn – förläggare och författare

En upptäcktresande i bokens värld

På Ellerströms förlag där Erik arbetar har varje förläggare hand om boken hela vägen i utgivnings-processen. Man jobbar med allt från textbearbetning och granskning till typografi och layout för att slutligen marknadsföra boken.

− Det intressanta med förlagsjobbet är att man verkligen kan jobba med språket, säger han. Språket får ta tid, man får jobba med nyanser och små justeringar till skillnad från journalistyrket då allt oftast ska gå fort.

− Bokbranschen är en rolig bransch – den är skiftande och dynamisk och det finns olika typer av förläggarstilar. I yrket träffar man på många intressanta människor, åker på bokmässor, anordnar presentationer och uppläsningar, berättar han vidare.

Vägen gick över finlandssvenska Ekenäs till guldgruvorna i Asturien

Erik började läsa Idé- och lärdomshistoria och Statsvetenskap vid Lunds universitet.

− Jag hade en idé om att det var bra att läsa något allmänbildande och att man skulle hålla alla dörrar öppna. Efter det utbildade han sig vid Journalisthögskolan i Göteborg. Slutpraktiken gjorde han vid radion i Ekenäs i svensktalande delen av Finland. Men sedan fick han nys om att NE i Höganäs, som då höll på med Nationalencyklopedin i bokform, sökte folk.

− Det var som en miniakademi. Många olika jobbade tillsammans med experterna. Vi redigerade texter och kollade upp bilder och sådant. Under den perioden började han också läsa Antikens kultur och samhällsliv i Lund på kvällstid. Det gav honom inspiration att åka iväg för att undersöka romarnas guldgruvor i nordvästra Spanien i Asturien och han fortsatte sedan resa runt i ett halvårs tid för att studera romerska ruiner. Han tyckte det var så roligt att han t o m började på doktorandutbildningen.

− Fantasin och berättelserna var det som egentligen lockade mig upptäckte jag dock ganska snart, inte forskningen lika mycket. Jag träffade på Jonas Ellerström och fick jobb på hans förlag. Nu kombinerar han förlagsjobbet och författandet. Det har blivit fem barnböcker. Han har också gjort inhopp som lärare på förlagsutbildningen vid Lunds universitet.

− De praktiskteoretiska påbyggnadskurserna vid universiteten, som Förlagsutbildningen, är väldigt bra. Det ger en möjlighet att prova yrket och att lära känna folk.

Se kombinationsmöjligheterna och ta kontakt

På frågan vilka tips han vill ge till blivande studenter svarar han att det gäller att ha öppna ögon och kunna se kombinationsmöjligheterna i det man har
läst. Det är också bra att ta kontakt med folk som arbetar med något som verkar roligt menar han.

− Ta kontakt, fråga vad de har för bakgrund, vad jobbet innebär och hur de bar sig åt för att få in en fot i branschen. Om man är intresserad av skrivande och författande är hans råd att hela tiden hålla uppe det egna skrivandet så att man inte fastnar i det akademiska språket. Det är bra att ha en egen skrivbok där man kastar ner idéer och egna historier. Han avslutar med att säga att det är bra att bredvid studier och uppsatsskrivande, som kan vara ganska ensamt, avsätta tid och kraft åt det sociala livet. Gå med i en teaterförening, skapa studiegrupper – det är bra för ditt välbefinnande samtidigt som det breddar ditt kontaktnät.

Text: Gisela Lindberg

Namn: Erik Magntorn
Yrke: Förläggare och barnboksförfattare
Utbildning: Idé- och lärdomshistoria, journalistik, Antikens kultur- och samhällsliv
Tips till framtida studenter: Det finns jobb för språkarbetare! Om man funderar på att bli översättare kan det vara en bra idé att även läsa t.ex. ekonomi eller juridik, så att man får en bra nisch i yrket.

Författare

Som författare arbetar du inte bara med det du kanske först tänker på, nämligen att skriva romaner. Författare skriver även faktaböcker, och många av de dramaserier vi ser och hör i TV och radio står det en manusförfattare bakom. Att vara författare är ett varierande och intressant arbete och många är så kallade fria yrkesutövare. Många författare närmar sig också journalistiken genom att skriva noveller för tidningar och magasin eller längre artiklar som kräver research och en mer noggrann disposition.

Relaterad information

Förlagsredaktör

Som förlagsredaktör arbetar du med produktionen av böcker, CD-romskivor, webbpublikationer m.m., från manus till färdig produkt. Det textredaktionella arbetet sker alltid i nära samarbete med det bildredaktionella vilket ställer höga krav på kunskaper om layout och inte bara text. Till arbetsuppgifterna hör också informationssökning, samordning av författarkontakter, faktakontroll, språklig granskning och olika marknadsanalyser.
Sidansvarig: malin.sjobergkansliht.luse | 2021-02-12