Johan Pålsson - skolledare och gymnasielärare

Vägen till spanskan gick genom musiken

Fascinationen för flamencon förde Johan till Sevilla, där han blev kvar i tre år. Att följa hjärtat i kombination med en tydlig målsättning och stark disciplin har varit hans framgångsrecept.

Varför valde du att studera spanska?
Jag kom i kontakt med det spanska språket via musiken. I början av 2000-talet flyttade jag till Malmö för att studera på Musikhögskolan och jag intresserade mig där tidigt för flamencogitarren. Min nyfunna fascination förde mig till Sevilla i Spanien där jag bodde och studerade under drygt tre år. Väl tillbaka i Sverige återupptog jag mina akademiska studier och målet var nu en gymnasielärarexamen med behörighet i spanska och musik.

Skulle du rekommendera andra att läsa spanska?
Tveklöst! Att läsa spanska på universitetsnivå var en mycket berikande och rolig tid i mitt liv. Jag minns också studierna som tämligen ansträngande där det hela tiden krävdes ett hundraprocentigt fokus för att vara i fas. De höga kraven och det höga tempot gjorde emellertid att språkprogressionen var snabb, vilket i sin tur var väldigt tillfredsställande och motivationshöjande. Att studera spanska i Lund gav mig möjlighet till att fördjupa mig i såväl grammatik som litteratur och därigenom hitta de nycklar som jag behövde för att behärska språket. De språknycklarna har jag haft stor nytta av även senare i livet. Exempelvis började jag att studera italienska några år efter spanskan och jag märkte snabbt alla fördelar med att redan kunna ett romanskt språk.

Var det någon delkurs du tyckte extra mycket om?
Jag var alltid lite extra förtjust i grammatik- och lingvistikkurserna.

Hur såg en typisk dag som student ut?
Enligt min åsikt är man inte student mellan 8–16, måndag-fredag, utan det är något man är på heltid. Jag personligen kände mig sällan helt färdig, utan det fanns alltid något som kunde förbättras eller finjusteras. Jag tror nog ändå att jag till slut hittade en hyfsat bra balans. Sammanfattningsvis var det mycket plugg, läsning och musicerande för min del.

Har du något tips på bra studieteknik?
Att hitta en plats där du kan fokusera fullt ut, där du inte blir störd. Där är vi alla väldigt olika. Jag försökte vid några tillfällen att studera på kaféer och dylikt, men lyckades aldrig. Jag behövde istället låsa in mig hemma och stänga av allt yttre stimuli (mobiler, musik, mail, sociala medier mm). Multitasking och massa störningsmoment runt omkring dödade utan tvekan min effektivitet!

Hur har du kunnat använda det du studerade i yrkeslivet?
I mitt fall föll det sig helt naturligt eftersom jag studerade till lärare i spanska.

Varför är det bra att studera humanistiska ämnen?
För att lite bättre kunna förstå människan och världen som vi lever i.

Vad tycker du att blivande studenter bör tänka på när de väljer utbildning?
Att följa sitt hjärta och studera någonting som man är genuint intresserad av brukar vara en bra ingång eftersom den inre drivkraften då ofta är stark. Jag tror dock att detta måste kombineras med en tydlig målsättning och med en stark disciplin. Var vill jag vara om fem år, tio år? Vad vill jag lära mig? Vad behöver jag lära mig? Vilka beslut måste jag fatta? Vilka uppoffringar måste jag göra? Att lägga upp en tydlig plan, helt enkelt.

Hur tog du klivet över till yrkeslivet efter examen?
Den sedan ganska många år tillbaka stora lärarbristen gav mig möjlighet att under studierna få hoppa på diverse vikariat. När jag sedan tog examen var jag redan hyfsat etablerad på arbetsmarknaden och fick snabbt en fast lärartjänst.

Vad gör du en dag på jobbet?
Efter ytterligare universitetsstudier i både ledarskap och skoljuridik fick jag våren 2016 anställning som skolledare. Även om jag ibland kan sakna att undervisa märker jag ändå alla fördelar med att kunna olika språk. Det gäller både i möten med utrikesfödda elever och med föräldrar men också i diverse internationella samarbeten. Skolledaryrket är synnerligen mångfasetterat och en av mina arbetsuppgifter är att rekrytera personal. När jag anställer medarbetare är goda och breda språkkunskaper alltid ett plus, oavsett vilka språk det är eller vilken befattning det handlar om.

Johan Pålsson
Namn: Johan Pålsson