HT:s nya utbytesstudenter är här

Publicerad den 29 augusti 2019
Bild på de nya utbytesstudenterna ståendes på Universitetsbibliotekets trapp.

Humaniora och teologis nya utbytesstudenter har nu börjat installera sig på Lunds universitet. De kommer från universitet världen över och de flesta ska läsa en till två terminer här. I förra veckan blev de under en förmiddag fullproppade med både nödvändig praktisk information och välkomstfika.

De 120 nya utbytesstudenterna kommer från ett tjugotal länder runtom i världen, varav de flesta är från Europa, men det finns också studenter från Asien, Nord- och Sydamerika. Irene Montalvos hemuniversitet är Universidad de Málaga i Spanien, där hon läser sociologi och pedagogik. I Lund ska hon främst läsa statsvetenskap. Hon hade bara varit i Lund ett par dagar när studenterna välkomnades till HT. – Jag tycker verkligen om Lund och universitetet. Allting är så välorganiserat. En annan av studenterna, Ella Hablal, berättar att hon alltid har varit fascinerad av nordisk historia, asagudarna och vikingarna och därför pluggar Nordic Studies vid sitt hemuniversitet Université de Caen Basse-Normandie. – Jag kom för en månad sedan. Lund är mycket större än jag hade förväntat mig. Folk här är så snälla jämfört med i Frankrike. I Sverige hälsar alla på varandra så är det inte alltid i Frankrike. Bland de nya studenterna finns det också några stipendiater från Jordanien och Moskva. De två studenterna från Moskva säger att de valt Lund för att deras hemuniversitet och Lunds universitet har en bra relation. Många av studenterna menade att de valt Lund för dess goda rykte. Nu när studierna igång är det upp till bevis för Lunds universitet.