HT:s nya utbytesstudenter på plats

Publicerad den 25 augusti 2014

Information om studentliv och studier i Sverige och sist ett mingel med svenska smörgåsar och svenskt godis stod på programmet när HT:s internationella kontor välkomnade sina nya utbytesstudenter till Lund i förra veckan. De är runt 80 stycken och kommer från ett 20-tal länder runtom i världen.

Nytt i höst på välkomstmötet var en föreläsning om akademiskt skrivande och plagiering som hölls av Ladaea Rylander, språkpedagog på Studieverkstan på universitetet. HT:s internationella kontor har sett ett växande behov av denna typ av information bland utbytesstudenterna. De allra flesta av utbytesstudenterna kommer ifrån Frankrike, Tyskland, Storbritannien och Japan. -Men den här gången har vi några studenter från Ryssland, Slovakien och Kroatien, vilket är lite ovanligt, berättar Fanni Faegersten som är internationell koordinator på HT.

Studenterna är här för att studera från ett halvår upp till ett år. De studerar framförallt de så kallade SAS-kurserna (Scandinavian Area Studies Courses), men populärt är också bland annat annat lingvistik, engelska och litteraturvetenskap, varav många väljer inriktning barnlitteratur.

Studenterna som hade anlänt till Sverige bara någon dag före HT:s välkomstmöte hade redan fått bostad och hunnit se en del av staden. Blåsigt, välorganiserat, informell stil och hjälpsamma människor var några av intrycken.

-Jag har aldrig sett så många cyklar och så många cykla som i Lund, konstaterar en kille från London.