Alice Pettersson - Singapore och Norwich, England

Var tillbringade du dina utbytesperioder?
 Jag åkte på utbytestermin till Nanyang Technological University i Singapore under tiden jag läste min kandidatexamen Digitala Kulturer vid Lunds universitet. När jag var klar med kandidaten tänkte jag direkt att jag ville göra om den fantastiska upplevelsen och studerade då ett läsår vid University of East Anglia som ligger i Norwich, England.

Hur fungerade det med de kurser du läste?
Det roliga med båda universiteten var att de hade en så kallad add and drop period vilket gjorde att jag kunde testa på olika kurser i några veckor. Det gjorde att jag fick en bra blandning mellan kurser som var både utmanande och innovativa som passade mig som person.

Trivdes du på universitetet och i din nya hemstad?
Om jag trivdes? Det var det bästa jag någonsin gjort! Det härliga med Singapore var den moderna infrastrukturen som bidrog till många upplevelser i landet. Det gjorde att en termin kändes som en månad. Exempelvis kunde jag besöka Marina Bay Sands, Clarke Quay, Gardens by the Bay och många innovativa museer. England blev en mycket mer jordnära upplevelse, där jag kunde njuta av tiden på ett annat sätt. Jag spenderade mycket tid genom skolans aktiviteter, second hand butiker i stan och resor på helgerna runt om i England.

Vad var det bästa som hände under din utbytesperiod?
Det bästa med utbytesperioderna var absolut människorna jag mötte. Det fina med att vara utbytesstudent var att många ville uppleva kulturen, åka på utflykter och dela erfarenheter och tankar tillsammans. Det nätverket jag skaffade mig utomlands är ovärderligt, eftersom jag lärde mig mycket om mig själv och om andra människor. Jag förstår att jag har ett kulturellt utbyte att bidra med samtidigt som att jag utvecklas av att förstå andras perspektiv. Det tar jag med mig både i privatlivet och i arbetslivet.

Vad var det värsta som hände?
Det värsta som hände var chocken av att det var så mycket pappersarbete och dokument, som skulle skickas in kontinuerligt. Det blev såklart lite stressigt i perioder. Det får mig att uppskatta Sverige ännu mer eftersom det administrativa är så mycket smidigare här jämfört med det jag upplevt.

Utvecklades du som person under utbytet? I så fall hur?
Jag utvecklades verkligen. För mig kändes ett utbyte som något svårt vilket det var på många sätt, men det utvecklade mig. Jag fick bättre självförtroende, blev modigare då jag uppnådde nya förväntningar samtidigt som jag blev mer ödmjuk. Jag breddade även min akademiska grund genom att förbättra min engelska och utmana mig i nya sammanhang.

Vad har du fått med dig inför framtiden?
Utbytesperioderna har fått mig att våga ta risker och lära mig av situationer när allt inte gått som jag tänkt mig. Allt handlar om att våga.

Vad kommer du aldrig att glömma?
Jag kommer aldrig glömma hur tacksam jag är över att jag kommer från Sverige som givit mig dessa chanser som andra människor bara kan drömma om. Som svensk fick jag utbildningen betalad eftersom Sverige är ett land som erbjuder alla utbildning oavsett ekonomiska förutsättningar. Jag mötte flera studenter vars föräldrar hade sparat hela livet för att kunna ge dem en chans till utbildning. Jag är därför extremt tacksam över att vara svensk eftersom utbyte från Sverige är något som uppmuntras snarare än att bli en klassfråga.

Alice Pettersson

Namn
Alice Pettersson

Studier