Rosa Rezvani Arany - University of Jordan, Amman

Hur fungerade det med de kurser du läste?
Jag hade läst kurser i arabiska vid Lunds universitet och läste kurser i arabiska vid University of Jordan. Det fungerade jättebra och det gick att läsa på en nivå som var lagom utmanande och utvecklande för mig.

Trivdes du på universitetet och i din nya hemstad?
Jag trivdes väldigt mycket på universitetet och i staden.

Vad var det bästa som hände under din utbytesperiod?
Det var mycket fantastiskt som hände under utbytestiden, men det bästa var att jag fann en underbar värdfamilj som jag kunde bo hos. Så något jag speciellt minns är all glädje och alla stunder och samtal med dem, men också alla andra vänskaper jag fick där. Som bahá’í tog jag också kontakt med bahá’ísamfundet där i Amman och hade möjligheten att delta i olika aktiviteter de anordnade, såsom ungdomsträffar, firanden av heliga dagar och olika möten. Detta var också mycket speciellt och värdefullt.

Vad var det värsta som hände?
Jag skulle inte säga att det fanns något ’’värsta’’ som hände. Det är klart att vissa utmanande situationer där missförstånd uppstod kändes väldigt jobbiga just då, men såhär i efterhand ser jag endast på dem som tillfällen för utveckling för mig och en möjlighet att erfara något annorlunda än vad jag brukar. En del missförstånd kan jag verkligen skratta åt idag när jag tänker på dem.

Utvecklades du som person under utbytet? I så fall hur?
Jag utvecklades otroligt som person när jag var i Jordanien. Att lämna den trygga miljö man är van vid och komma till ett land där man inte känner en enda individ sen innan är väldigt utmanande. Detsamma gäller alla situationer man möter och hur man löser dem i en främmande kultur och miljö. Då jag studerade arabiska var jag i ett tidigt stadium beslutsam att bara tala arabiska så långt jag kunde eftersom jag visste att det var enda vägen för att kunna utveckla mitt språk. Detta krävde också att ständigt våga och också vara bestämd att hålla fast vid att öva språket även när en del människor börjar prata engelska med en. När man är ny och inte kan språket ordentligt blir det också lätt missförstånd, så man får verkligen träna på att acceptera att man ständigt är i en process av lärande. Jag skulle säga att utbytet verkligen hjälpte mig att utvecklas till att bli en starkare person som lättare kan möta utmaningar och jobba beslutsamt mot ett mål.

Vad har du fått med dig inför framtiden?
Jag har fått med mig en djupare förståelse för andra kulturer och en erfarenhet hur obekvämt det kan kännas i början när man är ny i ett land. Jag har också fått med mig olika egenskaper som krävs för att utveckla sitt språk, såsom mod, ihärdighet, beslutsamhet och ödmjukhet.

Vad kommer du aldrig att glömma?
Jag kommer aldrig att glömma alla de fina människor och möten jag fick ta del av, generositeten och kärleksfullheten i kulturen där och hur hälsosamt det kändes för mig att byta land och miljö för en tid och växa på en helt annan nivå som person.

Rosa Rezvani Arany

Namn