Många kunskapstörstande besökare på Kulturnatten

Av Gisela Lindberg - Publicerad den 18 september 2023
Robotlabbet hade Öppet hus på Kulturnatten. Foto: Gisela Lindberg

Vetgiriga barn, språknördar och allmänt nyfikna besökare vimlade runt på SOL och LUX under årets Kulturnatt. De lärde sig att uttala ord rätt, hörde på orkestern Skånska mandoliner och lyssnade på föreläsningar.

Kulturnatten på SOL och LUX bjöd på en eftermiddag fylld med olika aktiviteter. På LUX lät Öst- och Sydöstasienstudier folk testa sin Asienkunskap och vika origami, en aktivitet som lockade alla åldrar från barn till pensionärer.

Tvärs över gatan på Språk- och litteraturcentrum (SOL) var foajén full av språkintresserade besökare. De testade sina franskkunskaper genom den franska tipspromenaden Jeu de piste, lärde sig att uttala italienska maträtter korrekt och ett antal användbara fraser på vardagsarabiska. Många satt också och lyssnade på orkestern Skånska mandoliner, medan andra tog chansen att ställa frågor till studievägledarna som var på plats.

En rad av föreläsningar hölls på LUX nya föreläsningstorg Läsesalen. Besökarna kunde höra om allt från historien bakom ungdomsmodets framväxt, järnålderns människor i Uppåkra till konspirationsteorier och Donald Trump.

Högst uppe i huset på LUX hos filosoferna trängdes folk i Robotlabbet för att höra om kognitionsvetarnas robotforskning. Små barn, som knappt kunde se över bordskanten, hörde storögt på när forskaren och föreståndaren för labbet berättade om roboten Epi.

– Vi är väldigt glada över att vårt kulturnattsprogram lockade så många besökare. Vi hoppas att det har gett en tydligare bild av vad humaniora kan vara, säger Malin Sjöberg kommunikatör på SOL och de Humanistiska och teologiska fakulteterna.