Systematiskt arbetsmiljöarbete
Humanistiska och teologiska fakulteterna
HT-fakulteternas samtliga institutioner bedriver ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Det innebär att varje institution har upprättat handlingsplaner för hur arbetsmiljöarbetet ska bedrivas på respektive institution. Handlingsplanerna innehåller en förteckning över de åtgärder som ska genomföras, vem som har ansvar för vad och när åtgärderna ska vara vidtagna/följas upp.
Arbetet bygger på Arbetsmiljöverkets rekommendationer för det systematiska arbetsmiljöarbetet enligt modellen nedan, där de centrala aktiviteterna (undersökning av verksamheten, bedöming av riskerna som uppdagats i undersökningen, åtgärder för att minska riskerna, kontroll att åtgärderna har lett till önskad effekt) i arbetsmiljöarbetet illustreras som ett hjul som visar att de hänger ihop och är del av en kontinuerlig process.
Det finns föreskrifter som ska följas vid varje arbetsplats för hur det systematiska arbetsmiljöarbetet ska bedrivas. Till dessa föreskrifter kommer också beslut som fattats på central nivå inom universitetet. På LU:s HR-webb hittar du blanketter och mallar för det systematiska arbetsmiljöarbetet
Psykosocial arbetsmiljö
När det gäller den fysiska arbetsmiljön finns välbeprövade verktyg och rutiner för att bedriva det systematiska arbetsmiljöarbetet. Kartläggning, riskbedömning, åtgärder och uppföljning av den psykosociala arbetsmiljön är oftast inte lika enkelt (vilket kanske illustreras av det faktum att gällande förordningen för detta område har över 25 år på nacken). Det är svårt att vara vaksam på, förutse och därmed förebygga psykisk ohälsa. Det finns emellertid bra instrument för att göra kartläggningar och skriftliga riskbedömningar och som samtidigt faktiskt verkar som förebyggande åtgärder och instrument för uppföljning:
- Regelbundna personal-/arbetsplatsmöten med en stående arbetsmiljöpunkt på agendan
- Medarbetarsamtal/utvecklingssamtal
- Skyddsronder
- Företagshälsovården kan också vara behjälplig vid psykosociala kartläggningar