HT-samtal #39 – Hedersdoktorer 2017: Per T Ohlsson

Publiceringsdatum: 15 juni 2017 Om avsnittet: 2017 utsåg Humanistiska och teologiska fakulteterna sex stycken hedersdoktorer. I anslutning till promotionen den 2 juni hölls ett antal föreläsningar och samtal där hedersdoktorerna stod i centrum. Allt spelades in och presenteras här som poddar. Del 1 av 6: en hedersdoktorsföreläsning av Per T Ohlsson. Per T Ohlsson är journalist och författare, och senior columnist i Sydsvenskan, där han varit medarbetare i många år. Han har ett förflutet i Lund, han var student vid Historiska institutionen, och under sin tid i Lund var han redaktör för tidningen Lundagård. Ohlsson har skrivit ett flertal historiska böcker, och refererar även i sina tidningskrönikor till aktuell forskning och avhandlingar, ofta inom just historieämnet. I motiveringen till hans hedersdoktorat skriver fakulteten att "I en tid då medierna visar allt mindre intresse för humanistisk forskning och spaltutrymmen krymper gör Ohlsson en enastående insats." Per T Ohlssons hedersdoktorsföreläsning heter "1918: Året då Sverige blev Sverige", vilket också är titeln på hans kommande bok. Inspelningen är gjord den 31 maj 2017, på LUX i Lund.

Martin Degrell
Samtalsledare och fakultetssekreterare för forskning
martin.degrellkansliht.luse
tel: +46 46 222 72 28