Serie

Pedagogiska dilemman

Alexander Maurits, Katarina Mårtensson (red.)
Pedagogiska dilemman. Proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2016
2018

156 s.
Svenska

ISBN: 978-91-7267-404-2, 978-91-7267-403-5

Humanistiska och teologiska fakulteterna vid Lunds universitet anordnar med jämna mellanrum högskolepedagogiska inspirationskonferenser för sin undervisande personal. Syftet med dessa konferenser är att inspirera till erfarenhetsutbyte och diskussion om undervisning och lärande.
I denna antologi har vi samlat elva bidrag som presenterades vid 2016 års inspirationskonferens. Rubriken för konferensen var »pedagogiska dilemman« och i princip alla antologibidrag tangerar på ett eller annat sätt detta ständigt aktuella tema. I antologin diskuteras olika utmaningar som man som universitetslärare inom humaniora och teologi har att hantera. Det kan till exempel handla om att välja relevanta examinationsformer, att hantera bristen på kontakttid mellan student och lärare, att driva kursutvecklingsprojekt eller att undervisa disciplinöverskridande. En av artiklarna är författad av den erkände norske pedagogikprofessorn Gunnar Handal och handlar om »kollegaveiledning« och formerna för ett tillitsfullt kollegialt samtal om undervisning.

Sidansvarig: louice.cardell_heppkansliht.luse | 2020-10-05