Marinarkeolog från Lunds universitet ledde hämtning av pilot från andra världskriget

Publicerad den 20 oktober 2021
Marinarkeolog vid B-17 bombplan som sjönk 1944. Foto: Rich Stevenson
Foto: Rich Stevenson

En pilot från andra världskriget har begravts i hans hemstad i Maine, efter ett komplext projekt att bärga kroppen som letts av Lunds universitets arkeolog Brendan Foley. Piloten Ernest N. Vienneau var på ett B-17 bombplan som attackerades 1944 och sjönk utanför Kroatiens kust. 77 år senare har han hämtats hem.

– Det var en ära att få delta i detta återhämtningsuppdrag. Vi hoppas att det har inneburit att familjen har kunnat få någon slags avslut, säger Brendan Foley, forskare i marinarkeologi vid Lunds universitet.

Den unge piloten var bara 25 år när bombplanet som han tjänstgjorde på blev beskjutet under ett uppdrag.
En del av de strategiska bombningarna under andra världskriget innebar att de allierade siktade in sig på tyska oljeproduktions- och transportcentra, till exempel oljeraffinaderier och samlingsplatser för tåg.

– Just detta plan gav sig ut på ett uppdrag från Italien, tillsammans med dussintals andra bombplan, för att bomba Wien. Men staden doldes av moln, och de flög därför till Slovenien i stället, förklarar Brendan Foley.

Besköts av tyskt luftvärn

Över Slovenien besköts planet av tyskt luftvärn och en bit från en granat träffade andrepiloten Vienneau i huvudet och gav honom dödliga skador. Flygplanet var för skadat för att kunna återvända till Italien, och piloten bestämde sig för att landa på en avlastningslandningsbana på Vis Island i Kroatien, medan besättningen behandlade Vienneau. När de flög in för landning tog bränslet slut, och planet hamnade i vattnet, bara 100 meter från stranden. De andra männen i besättningen tog sig ur flygplanet.

– De hade inte tid få ut Ernest N. Vienneau från det snabbt sjunkande B-17-bomplanet, så när planet sjönk till botten så följde han med det ner i djupet, säger Brendan Foley.

Komplicerad dykning

Gruppen som skulle bärga kroppen bestod av tekniska dykare och arkeologer som dök 70 meter för att nå vraket. Detta innebar att dykarlaget bara hade 25 minuter på sig, eftersom de behövde två timmars dekompression för att utföra dykningen på ett säkert sätt. Dessutom var det arbete som skulle utföras under den begränsade tiden tekniskt utmanande.

– Vi var tvungna att åla oss in i det förstörda flygplanets ojämna skrov, med selar och delar från fallskärmar runt omkring oss. Vi var tvungna att gräva oss fram med noll sikt, eftersom vi rörde upp sedimentet under arbetet, säger Brendan Foley.

Förutom begravningen med fulla militära hedersbetygelser har Vienneaus namn registrerats på ”Tablets of the Missing” på Florens amerikanska kyrkogård, en plats som sköts av American Battle Monuments Commission i Impruneta, Italien, tillsammans med andra som fortfarande saknas från andra världskriget. En rosett visar att han har hittats och återförts hem.

Journalist: Lotte Billing

Läs mer i pressmeddelandet från DPAA
Om begravningen

Ernest N. Vienneau. Foto: Courtesy of the U.S. Department of Defense
De personer som deltog i hämyningen av planet.

Deltagande i hämtningen

Phillip Short, Diving Operations Manager