Årets Framtidsvecka – både fysiskt och digitalt

Publicerad den 6 oktober 2020
Framtidsveckans symbol. Illustration av en Rosa kompass.

Framtidsveckan kommer att bli av i år, men vara lite annorlunda än förra årets arrangemang. Alla hälsas välkomna.

Lunds universitet bjuder in till den årliga Framtidsveckan 12-18 oktober, denna gång med temat Krafter i rörelse. Självklart kommer corona och dess påverkan, en stor kraft i rörelse, att tas upp men även andra, lika viktiga, krafter och dess inverkan på vår framtid kommer att diskuteras. Starka krafter i programmet inkluderar klimatet, religion och nationalism, digitalisering och vårdens utveckling, framtidens resande, det kommande amerikanska presidentvalet och mycket mer.

Förutom föreläsningar, seminarier och debatter bjuds det även på inslag av musik och konst. Programmet rymmer exempelvis körverk som är specialskrivna för årets tema. En annan programpunkt handlar om konst och hälsa: kan musik och konst fungera som läkande kraft?

Under rådande omständigheter så är det begränsade platser på de evenemang som erbjuds fysiskt, men nästan alla arrangemang erbjuder något digitalt – allt från live-sändningar, inspelat filmmaterial till poddinspelningar och virtuella rundvisningar.

Med veckan vill universitetet sprida kunskap om den senaste forskningen, och riktar sig till alla som är intresserade av vår tids stora framtidsfrågor. Varmt välkomna - både fysiskt och digitalt!

Ladda ned hela programmet.

Se www.lu.se/framtidsveckan för mer information och eventuella ändringar.