Arkeologi vid LU främst i Norden i QS World University Ranking

Publicerad den 22 mars 2016

Arkeologi i Lund rangordnades på plats 38 i QS World University rankning per ämne. Att QS rankar ämnet Arkeologi är nytt för i år. I Lund är det tre andra ämnen som ligger på QS topp 50-lista - Geografi, Miljövetenskap och Developmental Studies.

På inget annat lärosäte i Sverige än i Lund hamnar ämnet arkeologi på topp 50. Lund placerar sig främst i hela Norden. De fem översta platserna i ämnet kniper de brittiska och amerikanska toppuniversiteten, - Cambridge, Oxford, University College London, Harvard och Durham University. Det är sjätte året i rad som QS World University Ranking gör rankning per ämne och man har i år utvärderat totalt 42 ämnen. För att få fram rankningen utvärderades 4226 universitet världen över och av dem rankades totalt 945 institutioner. Rankningens resultat bygger på akademiskt rykte, undervisningens rykte och forskningens genomslag.

– Det är en gediget utförd utvärdering. Institutionens medarbetare är engagerade i flera projekt som rönt internationell uppmärksamhet, som surad fisk, Egypten och Peder Winstrup. Vi har många internationella studenter. Vi har duktiga forskare som citeras flitigt internationellt, säger Torbjörn Ahlström, prefekt vid institutionen.

Lunds universitet ligger på 70 plats i QS universitetsrankning. Det enda svenska universitetet som ligger på topp tio-listan i sitt område är Karolinska Institutet.

Ta del av hela rankningen per ämne: <link http: www.topuniversities.com subject-rankings>www.topuniversities.com/subject-rankings/2016