Arkeologiskt östersjösamarbete får 20 miljoner av EU

Av Patrik Hekkala - Publicerad den 5 juli 2018

Ett kommunikation- och turismprojekt kopplat till arkeologiska platser i södra Östersjöområdet beviljas cirka 20 miljoner kronor av EU. Projektet har som mål att skapa möjligheter till ”arkeologiturism” i Danmark, Sverige och Polen.

Institutionen för arkeologi och antikens historia vid Lunds universitet deltar i det treåriga projektet ArcheoBalt tillsammans med universitetet och arkeologiska museet i Gdansk, universitetet i Århus och Bornholms museum. I korthet ska projektet skapa turistattraktioner av redan pågående arkeologiska forskningsprojekt och utgrävningar i Danmark, Sverige och Polen. Projektet ska också knyta samman ett antal unika arkeologiska platser i södra Östersjöområdet, exempelvis Uppåkra och Sorte Muld på Bornholm. Vid Institutionen för arkeologi och antikens historia ska man under ledning av universitetslektor Jan Adel främst fokusera på arkeologiskt fältarbete i Uppåkra. – Vi är ansvariga för delen som handlar om att genomföra arkeologiska undersökningar i Uppåkra samtidigt som vi ska förmedla våra resultat med bland annat tekniken förstärkt verklighet1, även kallad augmented reality som tas fram av universitetet i Århus, säger Martin Hansson, prefekt vid Institutionen för arkeologi och antikens historia. För sin del av projektet får Institutionen för arkeologi och antikens historia 4 miljoner kronor i EU-stöd. Vad innebär det här stödet för er?

– För vår del innebär det att vi kommer att använda våra årliga undersökningar i Uppåkra som bas för projektet. Vi kommer även att samarbeta med Uppåkrastiftelsen kring förmedlingen av Uppåkra som arkeologisk plats. Det kommer sannolikt att innebära nya möjligheter för studenter –  att de kan delta i förmedlingsarbetet och i arbetet med att ta fram underlag. Vi hoppas dessutom att våra studenter ska få en möjlighet att kunna röra sig mellan olika utgrävningar som ingår i projektet, säger Martin Hansson. Universitetet i Gdansk är projektets huvudman. Århus universitet ska arbeta med förstärkt verklighet, Arkeologiska museet i Gdansk och Bornholms museum med förmedling och Lunds universitet med arkeologiskt fältarbete. Projektet startar i juli 2018. Läs mer om projektet på: <link https: southbaltic.eu archeobalt external-link-new-window external link in new>southbaltic.eu/-/archeobalt1. Förstärkt verklighet (eller augmented reality, AR) är ett begrepp inom informationsteknik. Förstärkt verklighet är en live direkt eller indirekt betraktelse av en fysisk, verklighetstrogen miljö vars element förstärks (eller kompletteras) med datorgenererade sinnesintryck som ljud, video, grafik eller GPS-data. Källa: <link https: sv.wikipedia.org wiki external-link-new-window external link in new>sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rst%C3%A4rkt_verklighet.