Djupdykning i historien

Publicerad den 11 mars 2019
Marinarkeologen Brendan ­Foley har grävt fram såväl stridsflygplan från andra världs­kriget som 2000-åriga romerska handelsskepp. Foto: Brett Seymour

Det var den 17 december 1944. Det amerikanska bombflygplanet B-24, mer känt som Tulsamerican, kretsade runt ön Vis utanför Kroatiens kust. Planet var skadat efter en tysk attack och kraschade till slut i havet. Sju av tio i besättningen överlevde medan tre omkom, däribland piloten Eugene Ford. Honom har marinarkeologen Brendan Foley hämtat hem för begravning mer än 70 år efter hans död.

– Vila lugnt, vi är här för att hämta hem dig tänkte vi när vi plockade upp det som återstod av piloten som legat på 40 meters djup i över 70 år, berättar marinarkeologen Brendan Foley, som är forskare i arkeologi vid LU.

Projektet genomfördes sommaren 2017 och marinarkeologerna fann bland annat benrester, pilotens vigselring och knappar från uniformen. Tidigare hade de haft kontakt med Eugene Fords familj, pratat med hans fru och någon av överlevarna från kraschen.

– Vi visste vem vi letade efter. Det var en mycket känslomässig upplevelse också på ett personligt plan.

Uppdrag från amerikanska försvarsmakten

Uppdraget som Brendan Foley fick av den amerikanska försvarsmakten 2016 var att dyka ner till havets botten och gräva ut flygplansvraket för att ta upp de människo­kvarlevor som fanns kvar. Via DNA kunde försvarsmakten säkra identiteten på soldaten, som sedan fick en statsbegravning hemma i USA.

Ett annat av Brendan Foleys stora projekt är utgrävningen av ett skeppsvrak utanför den grekiska ön Antikythera. Det 2000-åriga romerska skeppet hittades av tvättsvampsdykare år 1900 och är känt för sina enorma rikedomar som spridits över havets botten. Det handlar om otaliga amforor, glasföremål, brons-och marmorstatyer och oljelampor. På vraket hittades tidigare även den berömda s.k. anikythera-mekanismen som av experter beskrivits som en analog dator som kan förutsäga astronomiska händelser. Mängden föremål som hittats på havsbotten tyder på att det var ett handelsskepp.
Många års förhandling

Brendan Foley förhandlade under många år med de grekiska myndigheterna innan han fick till stånd projektet som han sedan ledde tillsammans med den grekiska myndigheten för havsfornlämningar.

– Det är ofta en avancerad politisk dans som måste avklaras innan man kan sätta igång med utgrävningar. Jag har en enorm fördel av att jag känner mig bekväm med att förhandla med politiker, diplomater och finansiärer – en färdighet jag blev formellt tränad i när jag doktorerade på MIT, säger Brendan Foley.

Tekniken har utvecklats så mycket under 2000-talet och detta, tillsammans med ett stort mått av uppfinningsförmåga, har varit avgörande för att kunna gräva ut skeppet som ligger på 50 meters djup, där dessutom stora delar ligger utför en brant slänt. Men mycket tid ägnas även åt att efteråt kunna tolka och analysera materialet utan att förstöra det. Brendan Foley menar att ett nära samarbete mellan olika arkeologer, kemister, biologer, ingenjörer, dataingenjörer är centralt både för att kunna genomföra utgrävningarna och de efterföljande analyserna.

– Det ger helt nya idéer och lösningar och är fantastiskt roligt, som en stor vetenskaplig lekplats, säger Brendan Foley.
Ny dykardräkt

Under utgrävningen, som startades 2014, var det första gången man inom arkeologi använde dykardräkten Exosuit – ett dykarsystem som liknar en superhjältedräkt från Marvel. Dykarna kan stanna på 300 meters djup under många timmar, vilket ger mer tid på botten än som varit möjligt tidigare. Arkeologiskt banbrytande metoder inkluderade även att utföra DNA-analyser på restprodukter som bevarats inuti amfororornas väggar, vilket innebar att man kunde ta reda på vad som funnits i till synes tomma kärl med hjälp av moderna molekylärbiologiska metoder.

Expeditioner av den här storleken är enormt kostsamma varför Brendan Foley ägnar en stor del av sin arbetstid åt att få fram pengar.

– Jag använder inga volontärer utan bara experter ombord på båtarna för att nå bästa möjliga forskningsresultat på kortast tid. Ingen skulle föreslå att en neurokirurg skulle ta hjälp av en volontär i operationsrummet, säger Brendan Foley.
Kungligt skepp från 1495 på tur

I sommar väntar en stor utgrävning av kung Hans huvudskepp Gribshunden, även kallad Griffen, som sjönk 1495 utanför Stora Ekön i Ronneby skärgård. Kung Hans var på väg för att möta Sten Sture (den äldre) för att förhandla om trontillträde under Kalmarunionen.

– Det är otroligt spännande eftersom skeppet är det bäst bevarade från den här tiden med den här sortens skeppskonstruktion som upptäcktsresande behövde för sina seglatser. Ett liknande exempel på ett sådant skepp är Christoffer Columbus skepp Santa Maria. Vi tror också att vi kommer att hitta vapen då skeppet troligen var rustat för strid, avslutar Brendan Foley. Text: Gisela LindbergFakta om Brendan Foley: Gör: forskare i arkeologi

Ålder: 50 år

Familj: sambo Maria Hansson och två barn

Resdagar per år: 120–130

Hobby: Samlar på antika pistoler och gevär.

Utbildning: fil dr i arkeologi och avancerad teknologi inom undervattensarkeologi vid MIT, MS i under­vattensarkeologi vid University of Southampton, MA i historia vid Tufts University, BA i historia vid University of New Hampshire

Fotnot: Artikeln publiceras i universitetets personaltidning LUM.Läs hela LUM här:<link https: www.lu.se category lum external-link-new-window external link in new>www.lu.se/category/lum