Faraonsk gravkammare hittad av svenskt arkeologteam i Gebel el Silsila

Publicerad den 17 december 2018
Delar av teamet förbereder lyft av en av barnsarkofagerna.

Det svensk-egyptiska utgrävningsteamet i Gebel el Silsila, som leds av arkeologerna Maria Nilsson och John Ward vid Lunds universitet, har funnit en intakt faraonsk gravkammare – den första på den här platsen och ett fynd utöver det vanliga i Egypten.

Det fem meter djupa gravschaktet består av två kammare från den 18:e dynastin, det vill säga för cirka 3400 år sedan.

– Det som förvånat oss mest är att vi har funnit ett sådant stort antal individer redan. Vi har inte ens arbetat oss igenom den första kammaren helt och hållet och vi är uppe i runt 50 vuxna och 25 barn, säger Maria Nilsson.

Då graven ligger under vatten, fylld med sand och slam, är det svårt att gräva och ännu svårare att få en korrekt uppfattning om hur gravgods och distribution har sett ut, men fynden som kommer ut, det vill säga gravgåvor, vittnar på en övre medelklass tillhörande minst tre generationers faraoner – Thutmosis II, III och Amenhotep II. Graven i sig är välbevarad men skeletten och deras ursprungliga mumielindning är tyvärr skadad av naturen.

I ingen annan dokumenterad grav i Gebel el Silsila har man tidigare funnit så många begravda människor. Ett viktigt resultat är det stora antal begravda kvinnor och barn de funnit, vilket avslöjar att det här har funnits ett komplett samhälle, med hela familjer som bott och arbetat här.

Hittills har teamet hittat tre sandstenssarkofager. Det två som är utgrävda innehöll ett spädbarn och ett litet barn. Den tredje sarkofagen, också gjord för ett spädbarn, väntar på att bli utgrävd.

Gravgåvorna består av betydelsefulla artefakter som ett dussin skarabéer, amuletter, pärlor, sigill, armband, ölmuggar, skålar och olika sorters förvaringskrukor.

Teamet hade misstänkt att det skulle vara en grav under sanden, men inte att det var en schaktgrav och att den skulle vara intakt.

– Marken ovan graven märktes ut under vår första ytundersökning 2015 då vi kunde se en depression i marken, men själva utgrävningarna inleddes inte förrän sent förra säsongen. Det var inte förrän nu i höstas som vi lyckades komma ner i kammaren och börja gräva, berättar Maria Nilsson.

Forskningsteamet kommer att jobba vidare fram tills i mitten av februari och tror att de hinner gräva ut hela graven till dess.  Text: Gisela Lindberg Gebel el Silsila blogg: <link https: gebelelsilsilaepigraphicsurveyproject.blogspot.com new-discovery-intact-mass-grave.html external-link-new-window external link in new>gebelelsilsilaepigraphicsurveyproject.blogspot.com/2018/12/new-discovery-intact-mass-grave.html