Hallå Tobias Mahlmann...

Publicerad den 11 mars 2016
Tobias Mahlmann.

…kognitionsvetare på Filosofiska institutionen, som har tagit fram en ny modell för att analysera spelmoment i e-sport. Den banbrytande modellen kan hjälpa såväl spelare som utvecklare att analysera och till och med förutspå resultatet av matcher.

Varför började du forska om e-sport?

Jag har länge varit intresserad av tv- och datorspel som utövare, det är där allting börjar för mig. Spel av olika slag har studerats länge, men forskning om just e-sport har bara existerat ett tiotal år. Man kan säga att min hobby ledde mig till den här forskning

Varför inriktade ni er på just Defense of the Ancients (DOTA) i er forskning?

Det var en kombination av saker – dels är DOTA ett stort spel med mängder av utövare över hela världen, dels finns det en livlig community kring spelet med massor av aktiva fans, och dels har jag själv ett stort intresse av just DOTA, jag har spelat det i flera år.

Vem tror du den här forskningen är mest intressant för – spelare, utvecklare eller analytiker?

Alla tre! Jag tror att analytiker inom branschen kan få ut mycket av den här modellen när de analyserar matcher och speltaktik, och spelutvecklare kan få användbara verktyg för att förbättra sina produkter, balansera dem och komma förbi moment som skapar irritation hos spelarna. För spelarna hoppas jag att det ska kunna leda till en bättre spelupplevel

Du är just nu postdoktor i Lund. Vad har du för planer för framtiden?

Något som skulle vara väldigt spännande är om vi kunde etablera mer spelforskning i Lund. Spelforskning finns nästan inte alls här, och det vore otroligt intressant att vara med och utveckla.

Har forskningen påverkat ditt eget spelande?

Jag är mer medveten om hur spelet är uppbyggt nu, och vad som påverkar utgången av ett spel, men än så länge har jag inte tappat något av mitt intresse. Att bara spela för skojs skull är fortfarande jättekul! Om forskningen
Tobias Mahlmann presenterar sitt paper ”Esports Analytics Through Encounter Detection”, som han skrivit tillsammans med Matthias Schubert vid Ludwig-Maximilians-Universität i München och Anders Drachen vid Aalborgs universitet, vid MIT Sloans Sports Analytics Conference i Boston den 11-12 mars. <link http: www.sloansportsconference.com wp-content uploads>Läs forskarnas paper här.
<link https: youtu.be ql9dul88grq>Se Tobias Mahlmann prata om sin forskning här.
Text: Martin Degrell Kontakt: Tobias Mahlmann, postdoktoral forskare, Filosofiska institutionen, <link>tobias.mahlmann@lucs.lu.se, +45 26 21 55 46 (mobil)