HT-forskare jobbar med egyptiska kollegor för mer demokratisk utbildning

Publicerad den 14 maj 2013
Sinikka Neuhaus tillsammans med forskare från Alexandria universitet på Svenska Institutet.

Slaget om verklig demokrati i Mellanöstern står till stor del i skolan. Utbildningens roll i en demokrati var också temat när svenska forskare mötte sina egyptiska kollegor i en workshop i Alexandria. Nätverket USI stod för det brännande aktuella arrangemanget i ett land som nu måste kämpa för att demokratin ska slå rot. HT representerades av Sinikka Neuhaus, chef för lärarutbildningen och Reza Arjmand, gästprofessor från Centrum för Mellanösternstudier. Workshopen ledde bland annat till konkreta planer på gemensam kurs för lärarstudenter i Helsingborg/Lund – Alexandria.  USI är ett nätverk där sju svenska universitet och de svenska instituten runt Medelhavet arbetar för internationalisering. Eva Wiberg, prorektor vid LU, är ordförande. I Egypten träffade hon rektor för Alexandria universitet för att starta det gemensamma arbetet med att skapa en ny fältkurs. USI ordnar också tvärvetenskapliga fältkurser i Istanbul, Aten och Rom som är öppna för alla med kandidatexamen i bagaget.  Läs mer om besöket i Egypten på LUM:s hemsida.