HT välkomnade nya utbytesstudenter

Publicerad den 14 januari 2014

I fredags peppades och preppades HT:s nya utbytesstudenter på Språk- och litteraturcentrum inför sitt nya äventyr i Sverige. De är 35 stycken och kommer från Palestina, Italien, Tyskland, Finland, Schweiz, Holland, Ungern och Storbritannien.

De nya utbytesstudenterna skrattar när Marco La Rosa från Sicilien, som varit utbytesstudent en längre tid i Sverige, berättar hur det är att läsa och att bo i Sverige.
–Svenskar är mycket förtjusta i regler och har regler för allt. Ibland blir det absurt för en italienare som jag.
Ta till vara er tid i Sverige - res runt, arbeta lite på en av nationerna och gå på mentorsträffarna eftersom de anordnar många aktiviteter – var några av de andra tipsen som de erfarna utbytesstudenterna gav.

Efter ytterligare information av HT:s internationella koordinatorer Fanni Faegersten och Katarina Wingkvist fick studenterna mingla med cider och tilltugg.

–Allt är fantastiskt i Sverige, tycker Claudia Squarzon från Venedig. Universitetets byggnader är jättefina och jag gillar arkitekturen i Lund. De svenskar jag har träffat är mycket vänliga. Dessutom pratar de bra engelska vilket är en av anledningarna till att jag sökte mig hit.

De flesta av utbytesstudenterna kommer att stanna en termin och de läser bland annat SAS-kurser (Scandinavien Area Studies), engelska, lingvistik och litteraturvetenskap.

Text: Gisela Lindberg