HT:s nya internationella studenter välkomnades med mingel och matnyttig information

Publicerad den 19 augusti 2016

På ett lugnt SOL så här veckorna innan alla studenterna kommer tillbaka välkomnades under torsdagen 96 av de totalt 120 nya internationella studenter som ska läsa vid HT-fakulteterna under det närmaste året.

Det är en stor grupp studenter som har anlänt för att plugga vid HT-fakulteterna under hösten och våren. De flesta studenterna kommer ifrån Europa – fransmännen är flest tätt följda av tyskar, holländare, italienare och engelsmän. Men det kommer också studenter ifrån Polen, Spanien, Slovakien, Litauen, Estland, Belgien, Grekland, Ungern, Island och Danmark. Från utanför Europa kommer det 29 stycken från Japan, men också två från Australien och tre ifrån Kanada.

En av nykomlingarna vid välkomnandet var Jonathan Garcia Marin från Colombia som läser språk vid universitetet i Florens:

– Jag har släkt i Sverige så jag har varit här förr. Men mitt första intryck av Lund är att det är mycket grönt och rent. Svenskar är väldigt artiga och snälla och de pratar inte lika mycket som italienarna eller folket i mitt hemland. Jag uppskattar svenskarnas lite lugnare stil.

HT:s internationella koordinatorer började informationspasset med att berätta om de viktigaste praktiska detaljerna kring studierna och deras nya liv i Lund. De passade samtidigt på att förmana studenterna till att inte resa så mycket i Europa och Sverige att de missar sina lektioner. Sist fick studenterna lite tips från den före detta utbytesstudenten Agata Jablonska från Polen som nu återvänt för att göra sin master vid Ekonomihögskolan.

– Det är en fantastisk erfarenhet att vara utbytesstudent man möter så många människor från olika länder och kulturer. Stressa inte upp er över det ni ska läsa. Gå på era föreläsningar och plugga det ni ska så kommer det gå bra, säger hon och passar på att tipsa om veckorna de har framför sig.

– Under de tre första välkomstveckornas intensiva program har man verkligen chansen att lära känna alla nya personer. Så ni bör ta chansen även om ni kanske tycker att det blir lite mycket.