HT:s nya utbytesstudenter på plats

Publicerad den 13 januari 2016

HT:s nya utbytesstudenter välkomnades igår på SOL av internationella kontoret. Mingellunch med macka, frukt och godis och två timmars intensiv information om allt från försäkringar, kurser, sjukvård till akademiskt skrivande, kurser och vad studentkåren kan hjälpa till med stod på programmet.

De är 41 stycken som kommer från 13 olika länder runtom i världen. Totalt har HT 82 utbytesstudenter inräknat de studenter som stannar kvar sedan föregående termin.
- Nytt sedan i höstas är betalstudenterna från Peking. De har läst svenska i Peking och talar redan imponerande bra, berättar Fanni Faegersten, internationell koordinator på HT.

I uppgift fick de skriva ner det första ordet som dök upp i huvudet när de tänker på sin kommande utbytestid i Lund för att sedan kunna jämföra med hur det blev. Några av orden som dök upp på lapparna var - utmaningar, kallt väder, fika, spänning, lära känna nya människor och Fika (- I heard it was big). Välkomna!