– Jag älskar nördighet

Publicerad den 19 juni 2019
Som studievägledare samlar Agneta Ormes kraft och inspiration till nya böcker. Foto: Gisela Lindberg

Agneta Ormes är fantasy­författaren och före detta SF-bokhandlaren som gillar att organisera och rensa ut. Nu jobbar hon som studievägledare på Institutionen för ­arkeologi och antikens historia.

Agneta Ormes har alltid berättat historier. I tonåren skapade hon berättelser via rollspel. Efter en magisterutbildning i arkeologi och egyptologi berättade hon i rollen som reseledare i Egypten. När hon gick författarskolan vid universitetet skrev hon urban fantasyboken Udda verklighet under författarnamnet Nene Ormes. Boken utspelas i Malmö och bygger på ett rollspel hon gjorde för sina vänner i Malmö i slutet på 90-talet.

– Det är ett väldigt stort projekt att skriva en bok. Men ingen blev förvånad, utom jag själv, säger hon.

Allt flöt fint med författarskapet under några år och livet snurrade på i raketfart. Samtidigt som hon skrev på uppföljaren Särskild arbetade hon heltid i Science Fiction Bokhandeln i Malmö och reste runt på konferenser för att berätta om sitt författarskap. Men sakta började hennes kropp att säga ifrån.

– När jag helt plötsligt inte kunde förstå vad kunderna sa i bokhandeln förstod jag att det var allvar, berättar hon.

Tipsad av en kompis

Efter en tid som sjukskriven för utmattningssyndrom blev hon tipsad av en kompis om jobbet som studievägledare.

– Jobbet gav min hjärna chansen att bli frisk. Här är min tillvaro mer kontrollerad och fokuserad och inte så splittrad som i en butik.

Arbetet som studievägledare är på många sätt perfekt för Agneta Ormes. Hon beskriver sig själv som en typisk storasyster och menar att det är belönande att få ta hand om folk och att kunna göra skillnad för dem som bollplank inför framtiden. Att arkeologi också är hennes första kärlek hjälper förstås till.

– Jag var tre år när jag sa att jag ville bli arkeolog inspirerad av min moster som var det. När jag var 18 år stod jag på Sandgatan här i Lund utanför Arkeologen, redo att studera.

Trots två examina identifierar hon sig inte som akademiker, utan med studenterna hon möter. Precis som de tycker hon fortfarande att arkeologi är fantastiskt spännande. Hon anser också att hennes egna svårigheter med utmattning och erfarenheter av ohälsa hjälper henne att förstå studenterna bättre.

Skapa ordning

Att hon älskar att skapa ordning vittnar arbetsrummets perfekt organiserade bokhylla om. Intresset för ordning kommer från arkeologins sorterande.

– När jag låg ner i soffan under det första halvåret som sjuk och tittade på min sprängfyllda bokhylla insåg jag att den innehöll en massa dåliga minnen, berättar hon. Jag rensade ut fyra högar med böcker som var lika höga som jag. Även om jag fortfarande älskar böcker så behåller jag bara de som gör mig glad. De andra skänker jag bort.

Hon är ledsen över att det fortfarande inte fungerar med skrivandet, men berättar att under hennes tid på Arkeologen har inspirationen ändå börjat komma tillbaka och att två historier har börjat växa fram.

– Jag inspireras av människor som har ett passionerat förhållande till sina intressen. De hittar jag bland annat här. Jag älskar nördighet! Text: Gisela Lindberg

Om Agneta Ormes

Jobbar som:
Studievägledare på -Institutionen för arkeologi och antikens historia. Har skrivit två fantasyromaner.

Motto:
Livet är för kort för perfektionism.

Bästa fantasyboken just nu:
The Stone Sky-trilogin av N.K. Jemisin.

Fritidsintressen:
Att sticka och hunden Eevee – döpt efter pokemon-figuren med samma namn.

Familj:
Maken och Eevee