Ljudmiljöcentrums ljudbänk spelar ”Mio, min Mio – en ljudupplevelse” under Litteralund

Publicerad den 25 april 2022
Bokomslag till "Mio, min mio". Illlustration Ilon Wikland.
Bokomslaget till "Mio, min Mio".

Ljudmiljöcentrums bänk för ljudkonst förvandlas under barnboksfestivalen Litteralund till den parkbänk som Bo Vilhelm Olsson sitter på i inledningen till Astrid Lindgrens bok Mio, min Mio. Den som sätter sig på ljudbänken under veckan kan då lyssna på verket "Mio, min Mio - en ljudupplevelse".

I ljudverket, som är skapat av Sofia Chanfreau och Umami Produktion i Malmö, läser Astrid Lindgren första kapitlet ur sin bok Mio, min Mio. I takt med att handlingen blir mer och mer magisk, kommer ljudillustrationer in i berättelsen. I slutet av kapitlet förflyttas lyssnaren till Landet i Fjärran och ljuden tar över. Verket avslutas med en ljuddikt - där vackra, otäcka och dramatiska ljud illustrerar resten av boken och bildar ett ljudlandskap att sjunka in i och fascineras av.

Barnboksklassikern Mio, min Mio har berört barn och vuxna i nästan 70 år. I den gripande inledningen sitter fosterbarnet Bo Vilhelm Olsson ensam och övergiven på en parkbänk i Tegnérlunden i Stockholm. Det är därifrån han förflyttas till det magiska Landet i Fjärran - där han både träffar sin pappa konungen och tvingas möta den grymme Riddar Kato. Mio, min Mio är en spännande berättelse om ensamhet och gemenskap, om krig och kärlek.

Ljudverket är ca 20 minuter långt och startar varje hel och halvtimme från klockan 08:00 - 20:00 den 25 april till den 1 maj. Ljudbänken är placerad utanför Språk- och litteraturcentrum i Lund.

Läs mer: www.lmc.lu.se/ljudbanken/mio-min-mio-en-ljudupplevelse