Min coronavardag: ”Frustrerande med alla som inte håller avstånd”

Publicerad den 3 juni 2020
Lars Norén receptionist på LUX.
Lars Norén. Foto: Gisela Lindberg

LUM har träffat medarbetare som arbetar med vitt skilda saker runtom på universitet, men som alla påverkas av pandemin – både i arbetet och utanför.

Lars Norén, receptionist på LUX och precis färdig gymnasielärare

Hur har din jobbvardag påverkats av coronapandemin?

– Vi har färre göromål i receptionen och då har vi passat på att se över salar och grupprum. För att inte behöva stänga lokalerna för studenterna har vi glesat ut möbleringen, ställt ut skyltar om att hålla avstånd och tejpat avståndsmarkeringar på golven. Det är frustrerande med alla som trots det inte håller avstånd.

Hur har ditt beteende förändrats?

– Långsamt. Jag hälsade på mina föräldrar i Stockholm slutet på mars, något jag inte skulle göra nu. Det tog lite tid innan det sjönk in att om vi alla tar vårt ansvar – håller avstånd – kan vi kapa toppen och minska risken för kaos på intensivvårdsavdelningarna.

Vad tänker du om tillståndet i samhället just nu?

– I normala fall tycker jag att det är alldeles för mycket folk på stan, så det här är ganska lagom. Men jag oroar mig för de ekonomiska följderna.

Hur ser du på framtiden?

– Jag hoppas på en campusförlagd utbildning i höst. Visst distansundervisning fungerar, men de allra flesta har behov av den sociala kontexten. – Eftersom krisen har positiva effekter på klimatet, med renare vatten och en klar himmel, hoppas jag att detta ska vara den knuff som behövs för att långsiktigt satsa på klimatvänliga alternativ. Text: Gisela Lindberg