Professor Stephan Borgehammar årets Birgittapristagare

Publicerad den 21 april 2016
Stephan Borgehammar i Dalby kyrka.

Styrelsen för den ideella föreningen Birgittastiftelsen har beslutat att utse professor Stephan Borgehammar till mottagare av Birgittapriset år 2016.

Borgehammar tilldelas utmärkelsen “för en mångårig forskning präglad av vårdad stilkonst och genuin inlevelse i medeltidens religiösa liv”.

Stephan Borgehammar är teologie doktor och professor i praktisk teologi vid Lunds universitet. Hans främsta forskningsintresse är kyrkolivet under europeisk medeltid.

En viktig del av sin forskning har Borgehammar också ägnat åt Heliga Birgitta och birgittinorden. Åren 2001 - 2015 ingick han i den projektgrupp som utgav den första fullständiga engelska översättningen av Birgittas himmelska uppenbarelser.

Professor Borgehammar gör gärna editioner av kyrkliga texter skrivna på latin, såsom bibelkommentarer, helgonlegender och predikningar.

Sedan några år tillbaka kombinerar Stephan Borgehammar sina akademiska intressen med att aktivt delta i pilgrimsvandringar i Sverige och utomlands.

Birgittapriset består av en penningsumma på 10.000 kronor och en silvermedalj utförd av skulptören Ernst Nordin. Medaljen visar på framsidan Heliga Birgittas ansikte och hennes levnadsår 1303 - 1373. På frånsidan syns en birgittasyster stående i nunne- klostrets kapitelsal i Vadstena.

I priskommittén ingår latinisten, professor emerita Monica Hedlund, Uppsala universitet, medeltidshistorikern, professor emeritus Olle Ferm, Stockholms universitet och f. Vatikan-ambassadören Fredrik Vahlquist.

Birgittastiftelsen är en ideell och icke konfessionsbunden förening som bildades 1920. Den har till ändamål att söka bevara det rika kulturarv som Sverige, våra nordiska grannländer, Europa och hela kristenheten äger i den heliga Birgittas liv och gärning.

Birgittapriset kommer att överlämnas till professor Stephan Borgehammar i samband med Birgittastiftelsens årsmöte, som äger rum i Sancta Birgitta Klostermuseum kl. 15.00 lördagen den 23 april. Därefter kommer årets pristagare klockan 16.30 att hålla ett föredrag om “Heliga Birgitta – den outgrundliga”. Alla intresserade är hjärtligt välkomna!

Vadstena den 20 april 2016