Rekordmånga utbytesstudenter till HT

Publicerad den 18 augusti 2017

Förväntansfulla och kanske lite matta efter två dagars välkomnande till Lunds universitet landade de 135 stycken nya utbytesstudenterna slutligen på HT. Under dagen fick de först lite nödvändig praktisk information sedan mingla och bekanta sig med sin nya studiemiljö på SOL och LUX. Många var överraskade över det fina vädret och överens om att i den här staden måste man definitivt skaffa sig en cykel.

– Det är framförallt att andelen Study abroad-studenter från Asien har ökat som gör att vi år har rekordmånga inkommande utbytesstudenter. De kommer från universiteten Waseda och Meiji som ligger i och precis utanför Tokyo, säger Fanni Faegersten som är internationell koordinator på HT.

Årets studenter kommer från 17 olika länder och flest kommer det ifrån Japan, Storbritannien, Nederländerna och Frankrike. Länder som utmärker sig i år är Ryssland, Kroatien, Tjeckien och Ungern.

En av de nyanlända studenterna är Jacob Siriwardena som läser historia vid York University i Storbritannien och han kommer bland annat att läsa Swedish film, Religion and politics under sin tid i Lund.

– Mitt universitet rekommenderade Lund och min pappa är dansk så det var därför jag valde att komma hit, berättar han.

Andra skäl som studenterna anger varför de valt Lunds universitet är bland annat att de besökt Sverige tidigare och blivit förtjusta i landet och andra läser skandinaviska språk i sitt hemland.

–De flesta av studenterna kommer att stanna en termin, men det blir allt vanligare att de stannar ett helt läsår, berättar Fanni Faegersten.