Taggade utbytesstudenter välkomnades under coronasäkra former

Publicerad den 24 augusti 2020
På gräsmattan utanför SOL nedanför UB1 sitter ett gäng av utbytesstudenterna i en stor ring med sina bruna lunchpåsar. Foto.
På gräsmattan utanför SOL sitter ett gäng av utbytesstudenterna i en stor ring och äter lunch.

Nu är de utbytesstudenter som lyckats ta sig hit på plats. Vanligen kommer cirka 130 inresande studenter från hela världen till HT, men på grund av Corona var de i höst 30 stycken och alla kom från Europa. Det var dock ett gäng ovanligt förväntansfulla studenter som presenterade sig själva under välkomst- och informationsmötet.

I en så gott som folktom foajé på Språk- och litteraturcentrum (SOL) sitter två av utbytesstudenterna, Hanna Bloss och Matthew Williams, och äter sina Coronalunchpåse i stället för den lunchbuffé som de inkommande studenterna normalt får under välkomstdagen. De studerar filosofi och historia på University of York och ska läsa samma ämnen vid Lunds universitet i höst. De fick reda på att Storbritannien gav dem lov att åka till Sverige tre dagar före avfärd.

– Det var nervöst, men nu är jag äntligen här. Jag tycker att det ska bli så spännande, säger Matthew Williams och Hanna Bloss instämmer.

En skillnad de direkt lade märke till var att nästan ingen bär ansiktsmask i Sverige som man måste bära på alla offentliga platser i Storbritannien. Men de säger att de inte alls är rädda för att bli smittade av Corona bara för att de är i Sverige. De verkar mer intresserade av att prata om varför de valde att åka hit.

– Jag ville åka till Sverige eftersom folk här verkar lika oss. De är engagerade i samma saker som till exempel miljöfrågor, berättar Hanna Bloss.

Att skapa trygghet har varit en stor del av förberedelsearbetet för HT:s internationella koordinatorer Fanni Faegersten, Katarina Wingkvist och Lu Yi Nilsson. Förutom lunchpåsarna, planering av in- och utgång ur och placering i välkomstlokalen, fick de med hjälp av studentkåren HTS tag i två studentmedarbetare som ”sals- och fikavakter” för att påminna utbytesstudenterna att hålla avstånd. Dessutom fick utbytesstudenterna individuella samtal om sin vistelse vid Lunds universitet och inte samtal tre och tre som de brukar få.

– Jag var mest orolig för att de skulle känna sig otrygga och vara rädda för oss på grund av hur vi hanterar Corona i Sverige. Men alla var glada och tacksamma över att vara här, säger Fanni Faegersten.

Fanni Faegersten berättar att det också har jobbats med att kunna ge dem så många Campusförlagda föreläsningar som möjligt, eftersom det givetvis är extra viktigt som utbytesstudent.

– Nu ska vi ge dem bästa möjliga service och en så bra utbildning som möjligt. De ska inte åka hem och vara besvikna på sina studier i Lund, avslutar hon.

Text och foto: Gisela Lindberg