Trettiofem förväntansfulla utbytesstudenter hälsades välkomna

Publicerad den 15 januari 2020

Nu är HT-fakulteternas 35 nya utbytesstudenter på plats. De kommer från hela Europa samt Kina, Japan, Kanada och Jordanien.

Idag kom de nya utbytesstudenterna till HT-fakulteterna där de ska studera minst en termin. Efter att först ha välkomnats av prodekanen Samuel Byrskog följde ett späckat schema under resten av dagen – matnyttiga informationspass följdes av svensk ”fika” med mingel, guidning på SOL och LUX samt visning av HT-biblioteken.

En av de nykomna studenterna är Michaela Podhradská från Slovakien. Hon är mastersstudent i svenska, tyska och politisk realia vid Comenius University i Bratislava.
– Jag ska läsa svenska och isländska här, berättar hon på en i det närmaste felfri svenska. Att jag valde Lunds universitet beror på att mitt hemuniversitet har så starka kopplingar till Lunds universitet, avslutar hon.