Utbytesstudenter välkomnades till ett soligt HT-Campus

Av Gisela Lindberg - Publicerad den 18 augusti 2022
Utbytesstudenter vid minglet

Nu har 79 förväntansfulla utbytesstudenter hälsats välkomna av HT-fakulteternas internationella kontor. Studenterna kommer från 18 olika länder i Europa, Nord- och Sydamerika och Asien.

Efter ett inledande välkomst- och informationspass var det mingel och guidade turer runt på HT-campuset med hjälp av studenter från Humanistiska och teologiska studentkåren (HTS).

Brooke Eyram, en av de nya utbytesstudenterna från University of Waterloo i Kanada, har en pappa från Göteborg.
– Jag är svenska, men jag kan ingen svenska. Så jag är här för att lära mig svenska under fyra månader, säger hon.

En annan av studenterna Suzumi Hirakwa, som pluggar skandinavisk kultur på Meiji University i Tokyo, berättar att hon bland annat valde Lund eftersom det är ett bra universitet med många internationella studenter.
 – Jag gillar Lund. Det är lugnt och inte så mycket folk jämfört med i Japan och i Tokyo, konstaterar Suzumi Hirakwa efter att ha varit här i tre dagar.

De två senaste har antalet inkommande studenter på ett år varit nere på hälften.

– Nu är siffrorna i stort sett tillbaka på samma nivå som före pandemin. Det är roligt! säger Fanni Faegersten, internationell koordinator vid HT-fakulteterna.