Vårens nya utbytesstudenter välkomnades på SOL

Publicerad den 18 januari 2019

Trettio entusiastiska utbytesstudenter välkomnades av Internationella kontoret till Humanistiska och teologiska fakulteterna under onsdagen. De visades runt och proppades fulla med matnyttig information och svensk ”fika”.

De nya utbytesstudenterna kommer från när- och fjärran – Ryssland, Danmark, Peru, Japan, Grekland, Jordanien, Palestina och Italien är några av länderna.

En av programpunkterna var att två utbytesstudenter, som redan är varma i kläderna efter att ha pluggat i Lund en termin, berättade om sina erfarenheter.

– Lärare i Sverige är mycket tillmötesgående. I Zagreb där jag studerar får man lösa sina problem själv. De håller en inte lika mycket i handen, berättade Hanna Gotovac som studerar till översättare på Zagrebs universitet. Men studiekulturen i Sverige var samtidigt en chock för mig. I Sverige har man läskurser och det innebär ett större individuellt ansvar för att lägga upp och planera sina studier.

Mohanad Jawaneh, som studerar till domare i Jordanien, är en av de nya utbytesstudenterna. Han berättade att han valde Sverige bland annat för att det är så annorlunda jämfört med sitt hemland och för att Lunds universitet ska ha en hög utbildningskvalité.

– Mitt första och starkaste intryck av Sverige är att människorna är väldigt trevliga.