Varmt välkomnande av utbytesstudenter i skånskt rusk

Publicerad den 12 januari 2018

Nu är de nya utbytesstudenterna på plats. Lite trötta efter sina resor till Sverige rustades de under onsdagen inför livet som student i Lund. Förutom en rejäl dos praktisk information fick de en rundvandring på SOL och LUX, träffa Humanist- och teologkåren (HTS) och uppleva en svensk ”fika”.

– Den nordiska kulturen intresserar mig. Jag är intresserad av att studera hur den påverkat designen och konsten i landet, säger Citra Pratita, en av utbytesstudenterna, som läser en masters i design, art och management vid universitetet i Bologna. I Lund ska hon att studera ekonomi och en introduktionskurs i svensk kultur och svenska språket.

De 20 nya utbytesstudenterna kommer ifrån flera olika länder: England, Italien, Japan, Kanada, Grekland, Spanien, Ryssland, Holland, Kroatien, Schweiz, Tyskland och Polen.

I höstas kom rekordmånga 130 stycken utbytesstudenter och 60 av dessa stannar ytterligare en termin, vilket också är rekord för HT-fakulteterna.

–I höstas var det framförallt studenterna från Japan som ökade, berättar Fanni Faegersten, internationell koordinator på Internationella kontoret på HT.

Flera av de nyanlända utbytesstudenterna var förvånade över hur kallt och blåsigt det var i Lund. En av studenterna från Schweiz konstaterade att trots att hon borde vara van vid kyla var det kallare här.

Irene Martinez, som studerar engelska på universitetet i Malaga, blev intresserad av Sverige eftersom hon har en svensk vän.

– Det är utvecklande inte bara studiemässigt att ge sig ut till ett nytt land med ett nytt språk – det tvingar en att lämna sin bekvämlighetszon och ta kontakt med nya människor. Text: Gisela Lindberg