Modell för utvärdering av utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå
Här kan du läsa om HT-fakulteternas systematiska kvalitetsarbete för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning, och om de idéer som ligger till grund för arbetet.
HT-fakulteternas modell för utvärdering av utbildning
Vårt systematiska kvalitetsarbete för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning syftar till att skapa och upprätthålla en konstruktiv kvalitetskultur som inkluderar studenter, lärare, ledning och förvaltning.
Enligt Standarder och riktlinjer för kvalitetssäkring inom det europeiska området för högre utbildning (ESG) kännetecknas en kvalitetskultur av att alla inom en organisation gemensamt tar ansvar för och engagerar sig i det pågående kvalitetsarbetet.
Vi utgår från institutionernas behov
På HT-fakulteterna har vi strävat efter att utforma ett kvalitetssystem som tar hänsyn till institutionernas behov och arbetssituation, så att arbetsinsatsen upplevs meningsfull och tidsmässigt rimlig för de involverade medarbetarna. För att slå vakt om kvalitetssystemets relevans och legitimitet jobbar fakultetskansliet dessutom med kontinuerlig uppföljning av och återkoppling på genomförda granskningar och satsningar.
På HT-fakulteternas institutioner pågår ett kontinuerligt kvalitetsarbete som omfattar allt ifrån utveckling av enskilda kursmoment till revidering av hela program.
Vi använder tematiska utvärderingar
Vi har valt att satsa på tematiska utvärderingar av institutionernas utbildningar, istället för periodiska granskningar av enskilda utbildningar. Alla våra utbildningar utvärderas därför årligen utifrån ett särskilt tema, vilket bidrar till kontinuitet i kvalitetsarbetet samtidigt som det ger oss möjlighet att uppmärksamma såväl utbildningsspecifika som fakultetsgemensamma utvecklingsområden.
Arbetet har följt en sexårscykel och nästa cykel i kvalitetsarbetet inleds 2026. Därför ägnas 2025 åt utveckling av kvalitetsarbetets innehåll, rutiner och processer med hänsyn till de erfarenheter och förbättringsförslag som har uppkommit under föregående sexårscykel.
De teman som utvärderades under åren 2019–2024 utgick från Lunds universitets gemensamma kvalitetskriterier och såg ut såhär:

Informationen på ovanstående bild finns här som enbart text.
HT-fakulteternas kvalitetssystem består av tre delar som beskrivs närmare på följande sidor: kvalitetsdialoger, tematiska utvärderingar och uppföljning och information om styrande lagar och förordningar.