Einar Hansens Forskningsfond prisar Lovisa Brännstedt och Thomas Olander

Av Gisela Lindberg - Publicerad den 11 november 2022
Lovisa Brännstedt och Thomas Olander
Fotografer: från vänster Michael Rübsamen, Olga Olander.

Einar Hansens forskningspris tilldelas i år antikvetaren Lovisa Brännstedt från Lund för hennes nydanande forskning om antikens Rom och lingvisten Thomas Olander från Köpenhamn för hans framstående forskning om de indoeuropeiska språken.

Einar Hansen forskningspris till en forskare från Lunds universitet tilldelas Lovisa Brännstedt, forskare och lärare vid institutionen för arkeologi och antikens historia. I sin forskning undersöker hon politisk kultur i det romerska imperiet, då med avseende både på hur kejsarmakten skapades och upprätthölls och på hur den ifrågasattes. Hennes forskningsinsatser tar upp viktiga aspekter på frågor kring makt och motstånd liksom betydelsen av kön.

Lovisa Brännstedt disputerade 2016 på den sedermera prisbelönta avhandlingen Femina princeps. Livia's position in the Roman state, en studie av fundamenten till Livias position som Roms första kejsarinna.

Just nu leder hon det fyraåriga forskningsprojektet Romerska kvinnor inför rätta. Makt och motstånd i antikens Rom. I det sätter hon sökarljuset på olika uttryck för kvinnligt motstånd där performativa och känslomässiga aspekter av kvinnors roll som svarande i rättegångar i det antika Rom är väsentliga. Genom att kombinera dessa aspekter med bland annat spatiala perspektiv, med ett fokus på stadsrummet och rörelser i det, producerar hon ny kunskap om det antika Rom.

I sin roll som en av två verksamhetsledare för tankesmedjan Humtank tar Lovisa Brännstedt dessutom plats i dagsaktuell debatt om humanioras roll inom lärosätena och i samhället i stort. Hon föreläser ofta utanför akademin och lägger stor vikt vid forsknings- och kunskapsförmedling till allmänheten.

Med det svenska forskningspriset 2022 vill Einar Hansens forskningsfond belöna Lovisa Brännstedt för sin nydanande forskning om det antika Rom med särskilt fokus på kvinnors roller i maktens sammanhang.

Einar Hansens forskningspris till en forskare från Köpenhamns universitet tilldelas Thomas Olander. Thomas Olander är historisk lingvist och forskare i indoeuropeiska språk och deras inbördes släktskap. Hans publikationslista är lång och hans artiklar citeras ofta internationellt. Utöver det har han gett ut många populärvetenskapliga publikationer om sin forskning. Thomas Olander arbetar tvärvetenskapligt och hans språkforskning arbetar nära ämnen som arkeologi och religionshistoria.

Nu leder han forskningsprojektet Connecting the Dots: Reconfiguring the Indo-European family tree. Syftet med projektet är att undersöka förhållandet mellan de indoeuropeiska språkgrenarna. Projektet undersöker också hur stor korrelationen är mellan språkträdet och det som kan iakttas ur arkeologiska förhållanden. Thomas Olander har varit medlem i forskningscentret Roots of Europe sedan starten 2008. I det tillhör han den unga generationen forskare som tagit sig an nya forskningsproblem med nya metoder.

Thomas Olander tilldelas Einar Hansens forskningspris för sin språkhistoriska forskning där de indoeuropeiska språkens ursprung och inbördes förhållanden kartläggs.

Prisutdelningen sker på De Kongelige Videnskabernas Selskabs hus i Köpenhamn den 15 november.

Om Einar Hansens forskningsfond

Einar Hansens Forskningsfond stiftades av förläggaren och skeppsredaren Einar Hansen. Fondens styrelse består av forskare från Köpenhamns och Lunds universitet och skall verka för samarbete mellan de båda universiteten. Varje år delas Einar Hansens legat för framstående humanistisk forskning ut till två yngre forskare, en vid Köpenhamns och en vid Lunds universitet. Legatarierna får 150 000 danska kronor var. Årligen delar stiftelsen också ut hederspriser till personer som har gjort bestående insatser på vetenskapens område.
Mer information om Einar Hansens forskningsfond: https://einarhansen.org/