Erika Rosengren och Helene Wilhelmsson tar emot stipendier ur Anders Althins stiftelse

Publicerad den 11 oktober 2016
Bild med en underkäke från en medeltida kyrkogård där Helene Wilhelmsson arbetat. Kvinnans hörntänder har ett djupt spår tvärs över kronan där emaljbildningen stannade av tillfälligt, så kallad emaljhypoplasi, någon gång mellan 5-7 års ålder. Efter en kort tid av sjukdom eller svält kom emaljbildningen igång igen och hon överlevde till vuxen ålder. Denna skelettförändring är en av många som kan studeras för att få en direkt inblick i människors levnadsvillkor och hälsa under olika perioder i deras liv. Fotograf: Helene Wilhelmsson

På fredag tar Erika Rosengren och Helene Wilhelmsson, forskare vid Lunds universitet, emot stipendier ur Anders Althins Stiftelse på Lunds universitets historiska museum.

Fil. mag. Erika Rosengren, Lunds Universitet, tilldelas 50 000 kronor för projektet ”The History of Bison and Man – potentially solving the problems of taxonomic discrimination of bone fragments of large bovens in archaeozoological assemblages by Mass Spectometry”. Syftet med arbetet är att utnyttja den nya metoden ZooMS (Zooarchaeology by masspectromaty) för att säkert artbestämma tidigare obestämbara fynd av uroxe och visent från skånska djurbenssamlingar. Arbetet kommer att utföras i samarbete med forskare i England. Resultatet av Erikas analys kommer att få stor betydelse för vår faunahistoriska kunskap om de stora köttdjurens försvinnande i Skandinavien och fångstekonomin under den äldre stenåldern. Denna pionjärstudie kan få stort genomslag för studiet av andra massmaterial i svenska museisamlingar, då man kan applicera metoden också på svårbestämbar djurfynd som exempelvis får/get och fåglar.

Fil. mag. Helene Wilhelmson, Lunds Universitet, tilldelas 50 000 kronor för projektet ”Översiktlig bioarkeologisk analys av  alla gravar från S:t Jakobs kyrkogård i Lund (1100-1560 e. Kr.), Skåne”. Helenes studiematerial är skeletten från Sankt Jakobs medeltida kyrkogård i Lund. Dessa tycks avvika från andra samtida gravlagda i Lund genom den höga andelen barnskelett. En äldre hypotes är att det funnits ett barnhem på platsen knutet till Sankt Jakobs församling. Genom denna osteologiska analys av de gravlagda individerna i kombination med historiska litteraturstudier kommer vi att få en djupare insikt i barns hälsa och levnadsvillkor under medeltiden. Studierna ger en ökad förståelse av de sociala förhållandena i det medeltida Lund och en eventuell barnhemsverksamhet inom Sankt Jakobs brödraskap.

Anders Althins Stiftelse bildades 1987 och har som huvudsakligt ändamål att till minne av docent Carl-Axel Althins arkeologiska forskning utdela stipendier till en eller flera förhistorien eller medeltidsarkeologer som gör framstående insatser till främjande av den arkeologiska forskningen, företrädesvis forskning i de gamla skånska landskapen.

Var: Lunds universitets historiska museum, Krafts Torg 1, Lund.
När: Fredagen den 14 okt 2016, kl 15.00

Mer information om Anders Althins stiftelse: <link http: www.althinsstiftelse.se tidigare_stipendier.html>www.althinsstiftelse.se/tidigare_stipendier.html