HT-fakulteterna satsar på strateg­iskt sam­arbete med avdelningen för uppdrags­utbildning

Publicerad den 24 november 2020
Alexandra Hertz, affärsutvecklare på LUCE. Foto: Johan Persson.
Alexandra Hertz, affärsutvecklare på LUCE, lägger 25 procent av sin tjänst på samverkan med HT-fakulteterna under läsåret 20/21. Foto: Johan Persson.

Läsåret 20/21 finansierar HT-fakulteterna 25 procent av en affärsutvecklares tjänst på avdelningen för uppdragsutbildning. Målsättningen är att bredda deras utbildningsutbud och uppdragsutbildning bedöms vara ett viktigt redskap för att få in uppdateringar från omvärlden. Genom samarbetet hoppas man öka förståelsen för de möjligheter som finns kopplade till uppdragsutbildning.

Humanistiska och teologiska fakulteterna har redan en hel del uppdragsutbildning, men den är främst koncentrerad till ett fåtal ämnen med försäljning till Skolverket och ett par andra statliga organisationer.

– Vi diskuterar nu allmänt frågor kring utbildningsutbud och ser stor potential för ämnessamarbeten och ämnesutvecklingar. Uppdragsutbildning är en del av detta där vi tror att våra humanistiska och teologiska ämnen har mycket att bidra med, både för statliga, kommunala och regionala organisationer, men också för privata företag, säger prodekan Ann-Kristin Wallengren.

För att få en utomståendes blick på deras ämnen och utbildningar ville institutionerna vid HT-fakulteterna få till ett strategiskt samarbete med LUCE, avdelningen för uppdragsutbildning. Sagt och gjort. Sedan i september lägger affärsutvecklare Alexandra Hertz en fjärdedel av sin tjänst på att synliggöra möjligheter och skapa förutsättningar för mer uppdragsutbildning och samverkan med HT.

– De initiala diskussioner vi haft med Alexandra har varit oerhört inspirerande. Vi ser att vi från början har likartade utgångspunkter, nämligen att finna våra styrkor som kan befrukta både skapandet av uppdragsutbildning och utveckla våra kärnutbildningar i en ömsesidig påverkan, säger Ann-Kristin Wallengren.

LUCE har tidigare varit med och drivit flera strategiska samarbeten med institutioner, men detta är första gången som långsiktiga och fördjupade diskussioner sker på fakultetsnivå.

– Vi är mycket glada över detta samarbete, som inleddes med en diskussion kring avdelningens erbjudande i uppdragsutbildningsutskottet. Det pågående samarbetet med HT-fakulteterna stärker våra ambitioner och Lunds universitets satsning på uppdragsutbildning. Att ta sig an utvecklingen av uppdragsutbildning utifrån en bredare ansats kan ge mycket goda effekter och bidra till en god planering, som stämmer med fakultetens strategier, säger Lars Palm, avdelningschef på LUCE.