Lärare skriver: Antologirelease med uppläsning

Av Caroline Cabot - Publicerad den 30 oktober 2023
studenter

Många har åsikter om skolan och om lärarprofessionen, men mer sällan kommer lärarna själva till tals. Välkommen till en eftermiddag som lyfter deras egna berättelser! Onsdag den 1 november kl. 15:00 – 17:00 är det release av antologin Lärare skriver, med textuppläsningar av författarna själva.

Somrarna 2022 och 2023 har Institutionen för utbildningsvetenskap vid Lunds universitet gett kursen "Kreativt skrivande för lärare". En möjlighet för lärare och lärarstudenter att skönlitterärt utforska sina erfarenheter av läraryrket för att gemensamt kunna skapa en mer komplex och reflekterad bild av skolan i samhället, sig själva som lärare och av de elever, kollegor och elevers målsmän som de möter i yrket.

Den digitala antologi som vi presenterar 1 november erbjuder ett axplock av texter som skrivits inom kursen. Under eftermiddagen blir det uppläsningar av författarna själva och fika.

Uppläsningen sker digitalt i ett zoom-rum, då studenterna läst på distans och finns överallt i Sverige, men vi blir jätteglada för alla som har möjlighet att komma och vara med på plats den 1 november.

Anmäl dig till Ingrid Bosseldal.

Klicka här för att läsa antologin Lärare skriver. (PDF, 659 kB, ny flik)

Varmt välkomna!