Samtidshistorikern Kim Salomon får Rausingpriset 2016

Publicerad den 7 mars 2016

Samtids- och kulturhistorikern Kim Salomon vid Lunds universitet tilldelas det prestigefyllda Rausingska forskarpriset 2016. Priset är på 40 000 kr och delas ut i samband med Rausingföreläsningen som avslutar årets Humanist- och teologdagar den 8–9 april.

– Historikern Kim Salomon får Rausingpriset för sitt långvariga arbete med att öka förståelsen för historiska och samtida konflikter och de många gånger långvariga skeenden som ligger bakom till synes plötsligt uppblossande motsättningar. I tider som de vi just nu lever i präglade av konflikthärdar, krig och flyktingströmmar är det viktigare än på mycket länge att sansade och balanserade analyser av nutidens historiska förutsättningar når utanför en trängre akademisk krets, säger Lynn Åkesson dekan vid Humanistiska och teologiska fakulteterna.

Kim Salomon disputerade 1980 med avhandlingen ”Konflikt i grænselandet – sociale og nationale modsætninger i Sønderjylland 1920-33”. I centrum för Kim Salomons forskningsintresse står internationell historia, samtidshistoria, kulturanalyser och historieteori. Han har skrivit böcker om fredsrörelser, internationell flyktingpolitik, 1960-talets politiska värdeförändringar och kalla kriget. 1996 blev han professor i historia med inriktning mot internationell historia. Han har också varit prefekt vid historiska institutionen i Lund under 14 år, där han varit drivande i att bygga upp en stark samtidshistorisk forskningsmiljö samtidigt som han handlett en imponerande mängd doktorander till disputation.

I sin Rausingföreläsning Konflikters avtryck i nuets ordning lördagen den 9 april kommer Kim Salomon bland annat att diskutera varför vi minns vissa konflikter medan andra glöms bort och vad vi använder konflikter till i de samtal som vi ständigt är indragna i. Föreläsningen uppehåller sig vid humanioras kärna – människans villkor som samhällsvarelser i en konfliktfylld värld.

– Kim Salomon har i sin vetenskapliga gärning också nått långt utanför forskarsamhället. Priset till honom är därför ett erkännande både av hans vetenskapliga betydelse och av hans engagemang som samhällsdebattör, säger Lynn Åkesson.

Text: Gisela Lindberg

Kontakt: Kim Salomon, e-post: kim.salomon@hist.lu.se, Mobilnr: 070–926 45 37

HT-dagar 8–9 april Tema Konflikt
Rausingföreläsning Konflikters avtryck i nuets ordning:

Tid: kl 12:00 – 13:00
Plats: LUX Aulan

Mer information om Kim Salomon: <link http: www.hist.lu.se person kimsalomon>www.hist.lu.se/person/KimSalomon<link forskning humanist-och-teologdagarna-ht-dagarna>

Mer om HT-dagarna 2016

Rausingföreläsare genom tiderna: <link forskning humanist-och-teologdagarna-ht-dagarna rausingforelasare>www.ht.lu.se/forskning/humanist-och-teologdagarna-ht-dagarna/rausingforelasare/