Elin Skarp – Programs Manager på AXIS

Språk ger dig spetskompetens

– Jag kan det där lilla extra och kan ofta vara lite skarpare än de flesta av mina kollegor, för att jag har läst engelska. Hela mitt arbetsliv har engelska varit huvudspråk, och att förstå nyanser är mycket värt.

Elin Skarp valde först att läsa tre terminer engelska, då med siktet att bli gymnasielärare. Men hennes samhällsintresse fick henne att svänga om och byta inriktning. Hon bestämde sig för att pussla ihop fristående kurser till en gångbar examen. Det blev engelska, statsvetenskap, ekonomisk historia, nationalekonomi och grundkursen i juridik.

– Och det har fungerat, jag har haft jobb sen jag tog examen, och har kommit till arbetsplatser där jag har fått utvecklas och ta större och större ansvar. Studierna i engelska öppnade flera fönster mot världen, och gav Elin chansen att varva terminer i Lund med somrar i England som språkreseledare. I Lund var många av universitetslärarna från USA eller England, och bjöd på personliga inblickar i sin kultur. Direkt efter examen fick Elin Skarp jobb på Barnfonden, ett drömjobb för den som vill göra världen lite bättre. Hon sammanförde fattiga barn i Afrika och Sydamerika med fadderföräldrar i Sverige, och använde sina språkkunskaper till att översätta brev och dokument. Men idag jobbar hon inom näringslivet på AXIS Communications.

– I dag jobbar jag på vår internationella försäljningsavdelning, mot de stora globala kunderna. Det blir mycket åka runt i världen, allt från Motala till Mogadishu, eftersom min uppgift är att stötta våra försäljningsregioner med strategier som förenklar deras kommunikationen med sina kunder, säger Elin Skarp, som nyss besökt ett stort oljeföretag i Rio. Elin önskar att hon hunnit läsa spanska under sin studietid också, för att få djupare kunskap i ytterligare ett språk.

– Ett hyfsat andraspråk hade varit en tillgång både i jobbet och livet, många språk är väldigt användbara Jag önskar att jag bättre hade hållit liv i min tyska eller att jag hade hunnit studerat spanska också.

Spelar det någon roll att du pluggade just vid Lunds universitet?
– Jag tror det är roligare i Lund än på andra ställen. Sen är Axis Communications ett väldigt lundensiskt företag. Vi samarbetar till exempel med universitetets tekniska högskola, LTH, och många av mina arbetskompisar har pluggat i Lund.

Text: Jenny Loftrup

Namn: Elin Skarp
Utbildning: Engelska, Statsvetenskap, ekonomisk historia, juridik
Yrke: Programs Manager på AXIS
Råd till framtida studenter: Läs språk och kombinera det med att bo i ett annat land, för att lära sig förstå kulturen. Har du möjlighet att studera utomlands, ta den chansen! Språk är grymt roligt, det är så mycket mer än bara ord, det blir en väg in i en ny kultur.

Sidansvarig: malin.sjobergkansliht.luse | 2021-02-12