HT-samtal #133-135 – Forskningskommunikation och kampen om kunskap

Om avsnitten:

Forskningskommunikation och kampen om kunskap

Den 1 juni 2022 bjöd Lunds universitet in till samtal på Skissernas Museum om betydelsen av att kommunicera forskning i en tid när många konkurrerar om allmänhetens uppmärksamhet. Tillsammans med moderatorn Lars Mogensen samtalade inbjudna gäster om forskningskommunikation, vägar in och ut ur akademin, och kampen om kunskap.

Del 1: Forskningskommunikation – en prioriterad fråga i ett demokratiskt samhälle

Medverkande: Amina Manzoor, Sara Arvidson, Jesper Olsson, Anna Maria Fleetwood, Jimmie Kristensson. Introduktion av Anna Jonsson, docent i företagsekonomi och en av arrangörerna av samtalen.

Del 2: Vägar in och ut ur akademin – om att kommunicera och verka för forskning på olika plattformar

Medverkande: David Larsson Heidenblad, Jenny Maria Nilsson, Mats Alvesson, Julia Ravanis, Johan Östling.

Del 3: Kampen om kunskap – hur påverkas akademin av att allt fler aktörer med kunskapsanspråk vill höras och synas?

Medverkande: Cissi Billgren Askwall, Ida Östenberg, Linda Fagerström, Peter Pagin, Victor Malm.

Se samtalen på YouTube: https://youtu.be/gcewDuEAhBA

Redigering av Martin Degrell.
Musik av HoliznaRAPS.

Martin Degrell
Samtalsledare och fakultetssekreterare för forskning
martin.degrellkansliht.luse