Internationella gäster och medarbetare vid HT-fakulteterna

Humanistiska och teologiska fakulteterna

Varje termin tar LU emot ett stort antal internationella med­arbetare, gästforskare, doktorander och masterstudenter från världens alla hörn. Ta del av deras berättelser om hur det var att komma till Lund och försöka etablera sig. Kanske inspirerar det dig till att framöver välkomna en inkommande kollega eller gäst?

Inkommande internationella gästforskare, doktorander och masterstudenter

Caterina Cacioli, Università degli studi di Firenze

Caterina var utbytesstudent i Lund för ett par år sedan men har kommit tillbaka som doktorand i Lingvistik. Hon hade tänkt stanna en månad för sitt projekt men trivdes så bra att hon stannat sju månader – och tänker komma tillbaka igen!

Caterina är fotograferad stående framför en murad vägg. Hon har långt mörkt hår och gröna ögon. Hon ler lätt och är klädd i en flerfärgad, mönstrad jacka över en röd tröja. Runt halsen har hon ett guldsmycke i en kedja.

Emilio Calvani, Sapienza Università di Roma

På liknande vis som Caterina har Emilio varit utbytesstudent i Lund och sedan återkommit till LU i en ny roll, som doktorand. Det är hans andra forskningsvistelse på två år.

Emilio har tagit en selfie framför Universitetsbiblioteket i Lund. Hans ansikte tar upp den högra halvan av bilden. Han har mörkt lockigt hår, bruna ögon, skägg och mustasch. Emilio ler lite och har ett par hörlurar runt halsen.

Luisa Ammirati, Università di Bologna

Under våren 2022 var Luisa Erasmus+ praktikant på det som kallas DARKLab i Lund (Laboratoriet för Digital Arkeologi). Hon togs emot som en i gänget och fick lära sig massor om 3D-modellering, kunskaper som hon tog med sig tillbaka hem till Bologna och som hjälpte henne avsluta sin mastersuppsats.

Luisa tittar in i kameran, hon har mörkt axellångt hår och bruna ögon. Hon har huvudet på sned och vilar det mot sin vänsterhand. Hon har en grön stickad tröja på sig. Luisa verkar sitta på en bar eller ett café, i bakgrunden står och sitter människor vid en disk.

Raquel García-Plaza, Universidad de Salamanca

Raquel arbetar som läkare på akutmottagningen på lasarettet i sin hemstad Bilbao, i Spanien. Det var hennes avhandlingsstudier om Covid-19, inom medicinsk antropologi, som förde henne till Lund.

Raquel ler stort och tittar in i kameran. Hon har långt mörkbrunt hår som hänger fram över axlarna och bruna ögon. I öronen har hon öronhängen i form av blå fjädrar. Hon är klädd i en svart jeansjacka med ett blått linne under.

Tenno Teidearu, University of Tartu

Tenno doktorerar i etnologi vid universitetet i Tartu och är också verksam som forskare på Estlands Nationalmusem. Han bjöds in att komma till Lund av Tom O'dell, professor i Etnologi. Vistelsen blev mycket lyckad!

Tenno står och tittar uppåt i en utställningshall. I bakgrunden ett upplyst konstverk, ett foto av en stock med myror på. Tenno har ljust hår som faller ner i nacken, blå ögon och skägg enbart på hakan. Han är klädd i en jeansskjorta. Bilden är tagen på Estlands Nationalmuseum.

Uladzimir Morozuk, Charles University, Prag

Uladzimir tillbringde ett antal dagar i Lund i maj 2023. Han kom till Lund som doktorand inom ramen för Erasmusprogrammets nya satsning på så kallade Short mobilities (5–30 dagar). Han är ursprungligen från Belarus men doktorerar vid Karlsuniversitetet i Prag i Europakunskap.

En stolt Uladzimir med ett diplom i handen

I Lund är Tomas Sniegon på SOL-centrum hans bihandledare. Läs mer om Uladzimirs upplevelser i Lund

Läs gärna Blaženka Scheuers utresandeporträtt

Blaženka vet hur tufft det är att vara ”gästläraren” som inte känner till de oskrivna reglerna.

Internationella masterstudenter från Ukraina

Anna Hryb, Ivano-Frankivsk National Medical University, Ivano

Anna kom till Lund i januari 2023 som utbytesstudent och studerar kurser i medicin (gynekologi och obstetrik) samtidigt som hon läser lite svenska. Hon trivs väldigt bra i Lund och uppskattar att det ingår mycket praktik i utbildningen.

Anna Hryb

Olena Orlova, Taras Shevchenko National University of Kyiv

Det var mycket som hände då Olena anlände till Lund, och det var naturligtvis svårt att ha lämnat familj, vänner och hemstaden bakom sig, i krigets Ukraina. Mottagandet i Lund fungerade väl och Olena har fått en chans att i lugn och ro fundera över framtiden.

En utsträckt hand är målad i Ukrainas färger: halva blå, halva gul.

Yevheniia Konotopets, Taras Shevchenko National University of Kyiv

På liknande vis som för Olena var Yevheniias första tid i Lund full av stress. Det var svårt att förstå de svenska systemen och hur en ska gå tillväga för att finna information om saker och ting. Allt var nytt. Efterhand har Lund blivit en trygg plats där det finns tid att fundera över livet och framtiden.

Yevheniia Konotopets

Är du intresserad av att välkomna en ny internationell gäst eller medarbetare?

Kontakta HT-Internationella kontoret!

Det kan vara utmanande att resa utomlands som anställd eller gäst.

Ta del av utresande HT-anställdas erfarenheter

Visste du att du kan studera ukrainska i Lund?

Kontaktuppgifter HT-internationella kontoret

internationalht.luse