Malin Svensson Lundmark – doktorand i fonetik

Sökandet efter rätt utbildning gav resultat

Medan några av Malin Svensson Lundmarks klasskamrater satt i djupa diskussioner med sina föräldrar om vad som var bra att tänka på vid val av eftergymnasiala studier så hade Malin inte samma förutsättningar.

– Jag kommer från en icke-akademisk familj, säger Malin och berättar att hennes föräldrar därför inte hade så många kloka råd att komma med. Två av Malins systrar hade däremot läst på universitet och Malin valde att följa i deras fotspår. Hon visste inte vad hon ville jobba med i framtiden utan studerade sådant som verkade intressant.

– Jag gjorde ett par vändor innan jag valde att studera litteraturvetenskap och hittade det sammanhang jag sökt efter med andra människor som också ville knyta läsupplevelsen till teorin, säger Malin. Medan hon studerade litteraturvetenskap upptäckte Malin ämnet lingvistik och fann sin plats på universitet.

– Med lingvistiken upptäckte jag att det inte bara var litteratur jag var intresserad av utan egentligen all slags kommunikation.

Fonetik

Malin blev speciellt intresserad av fonetiken som handlar om ljudet i talet och att försöka förklara de olika delarna i talet som sedan blir till kommunikation mellan människor.

– Hur kan en och samma ljudsignal bära med sig ord, attityd, känslor och samtidigt information om var talaren befinner sig, var hon är född och hur gammal hon är? När Malin studerade lingvistik brukade klassen läsa två kurser parallellt och ha fyra föreläsningar i veckan. De hade också grupparbeten och tid till att verkligen sätta sig in i den fängslande kurslitteraturen. 2007 var Malin klar med sin magisterexamen i lingvistik. Hon sökte ett stipendium genom Birgit Rausing Language Programme och åkte till Nederländerna där hon började skriva på en masteruppsats. Stipendiet gällde bara en begränsad tid och Malin hann inte bli klar med sin uppsats.

– Jag började jobba inom vården, satt i en telefonväxel och arbetade inom universitet innan jag skrev klart uppsatsen. Då var jag tillräckligt mogen för att använda allt jag studerat och skrev en riktigt bra uppsats, säger Malin. Hon fick den publicerad och våren 2014 sökte hon en doktorandtjänst inom fonetik och blev antagen.

Text: Lisa Kron

Malin Svensson Lundmark. Foto: Lisa Kron
Namn: Malin Svensson Lundmark
Bor:
Hjärup
Yrke:
Doktorand i fonetik
Studerat:
Förberedande konst- och hantverksutbildningar på folkhögskola, kandidatexamen i litteraturvetenskap, kulturteori, magisterexamen i lingvistik/fonetik

Forskare

För att påbörja en karriär som forskare är det först doktorandstudier som gäller. För doktorandstudier krävs att du blir antagen till forskarutbildning. Att forska är ett mycket varierande och roligt arbete och ofta ingår en viss del undervisning. Forskarutbildning finns inom de flesta ämnen och om du vill veta mer, kontakta studievägledaren vid den institution där det ämne finns som du är intresserad av.

Relaterad information

Sidansvarig: malin.sjobergkansliht.luse | 2021-02-12